Amalan Ini Boleh Dilakukan Dalam Waktu Satu Menit Tetapi Pahalanya Sangat Besar, Silahkan Di Coba

Di dalam kesibukkan dunia kali ini, minit demi minit berlalu dengan lumayan pantas. Sehinggakan muncul rasa rugi di dalam diri kami kerana gagal mencari waktu dan masa untuk beribadah terhadap Tuhan.



Kita rutin merasakan diri kitalah yang termasuk di dalam manusia yang rugi semacam firman Tuhan di dalam Surah al-Asr.

Tetapi, tahukah kamu ada amalan-amalan yang boleh diperbuat dalam masa satu minit sahaja, tetapi ganjarannya lumayan besar. Ia boleh diperbuat ketika kamu menantikan di lampu isyarat, menantikan bas alias teksi, berlangsung menuju ke sesuatu tempat dan sebagainya. Berikut adalah amalan-amalan yang kamu boleh praktikkan.

#1 – Membaca Surah Al-Ikhlas
Di dalam masa satu minit, kami boleh membaca kurang lebih 10 kali Surah Al-Ikhlas. Ia adalah surah yang lumayan mudah untuk dihafal dan ia adalah surah yang lumayan popular untuk dibaca di dalam solat apabila kami mengejar masa. Nabi Muhammad S.A.W juga ada bersabda;

Siapa yang membaca qul huwallahu ahad hingga akhir (Surah Al-Ikhlas) setidak sedikit sepuluh kali, maka bakal dibangunkan baginya rumah di syurga.

Hadis Riwayat Ahmad
Jadik4n membaca sur4h al-Ikhlas sebag4i amalan mengis1 masa terlvang, Insyallah kam1 bakal mendapatkani rum4h di Syurga!

#2 – Berselawat Ke Atas Rasulullah S.A.W
Kita terbukti dianjurkan untuk sentiasa berselawat terhadap tuan Nabi Muhammad S.A.W kerana bagi setiap selawat, Tuhan bakal memberi 10 kali salam terhadap kita. Salam di sini bermaksud dirahmati kenasiban kita, dipermudahkan urusan kerja dan sebagainya.

Barangsiapa yang berselawat ke atasku sekali, nescaya Allah bakal turunkan rahmat ke atasnya 10 kali ganda.

Hadis Riwayat Muslim
Di dalam masa satu minit, kami boleh berselawat melebihi dari 30 kali alias apabila kami melafazkan selawat singkat ia boleh mencecah jadi 100 kali.

#3 – Beristighfar Memohon Keampunan
Setiap kali kami beristighfar, Tuhan bakal memberbagi kegembiraan, kelapangan dan memberi rezeki dari arah yang kami tak sangka. Semacam suatu hadis tuan Nabi Muhammad S.A.W;

Barangsiapa yang sentiasa beristighfar, maka Allah bakal memberbagi kegembiraan dari setiap kekecewaannya, kelapangan bagi setiap kesempitannya dan memberi rezeki dari arah yang tak disangka-sangka.

Hadis Riwayat Abu Daud, Ibnu Majah dan Ahmad
Di dalam satu minit, kami boleh beristighfar kurang lebih 30 kali dengan penuh penghayatan alias sekadar memakai lafaz singkat “astaghfirullah faktor adzim”, boleh dilafazkan kurang lebih 100 kali.

#4 – Bertanya Khabar Keluarga
Dengan wujudnya pelbagai kemudahan semacam media sosial pada kali ini, kami hanya butuhkan satu minit untuk bertanyakan khabar pakar keluarga yang terdekat. Dengan satu pesanan SMS alias Whatsapp sahaja telah boleh mengenal keadaan pakar keluarga tersayang.

Itu juga telah dikira sebagai menghubungkan silaturahim. Sabda Nabi Muhammad S.A.W;

Barangsiapa yang suka diluaskan rezekinya dan ditangguhkan kematiannya, hendaklah ia menyambung silaturahim.
Hadis Riwayat Bukhari

#5 – Lafaz Tasbih
Nabi Muhammad S.A.W ada bersabda;

Dua kalimah yang ringan di mulut, tetapi berat di timbangan, dan disukai oleh Allah Yang Maha Pengasih iaitu subhanallah wa bihamdihi, subhanallah hil adzim.

Hadis Riwayat Muslim
Dengan dua kalimah yang sangat mudah untuk dilafazkan ini ia boleh menolong kami pada hari akhirat nanti dengan membebani timbangan amalan kita. Bukan itu sahaja, kami juga bakal disukai oleh Tuhan Sang Pencipta Alam.

Dalam masa satu minit, kami boleh melafazkan tasbih ini kurang lebih 40-50 kali.

#6 – Akui Semua Kejadian Adalah Kehendak Tuhan
Ayat kalimat ini sangat simpel tetapi memiliki kegunaaan yang menarik. Kami biasanya melafazkan ayat ini ketika mendengar guruh yang kuat di langit. Tetapi Nabi Muhammad S.A.W juga ada bersabda;

Waha1 ‘Abdull4h bin Q0is, katakanl4h ‘laa hawl4 wa laa quwwat4 illa bill4h’, keran4 ia adal4h simpan4n pahal4 berharg4 dalam syvrga.

Hadis Riwayat Bukhari
Bayangkan dengan lafaz mudah ini, ia boleh menjadi satu simpanan pahala yang berharga di syurga. Di dalam satu minit, kami boleh melafazkan kalimat ini kurang lebih 30 kali.

#7 – Mendoakan Orang Lain
Dalam satu minit kami boleh berdoa untuk sesiapa sahaja, Insyaa Allah Tuhan juga bakal memberbagi doa yang sama buat kita.

Contohnya ketika kami dalam perjalanan ingin berangkat bekerja, kami menonton seorang peminta sedekah, maka kami semakin berdoa terhadap Tuhan, “Ya Tuhan, terjangkaukanlah rezeki si fulan”. Insyallah kami juga bakal turut diterjangkaukan rezeki!

Mulai kali ini, jangan lupa mendoakan orang lain. Nabi Muhammad S.A.W bersabda;

Barangsiapa yang mendoakan mukmin lelaki ataupun perempuan, nescaya Allah bakal memberi pahala kebaikan dari setiap mukmin lelaki dan perempuan yang didoakannya.
Hadis Riwayat al-Thabarani

#8 – Sebarkan Kebaikan
Di zaman dunia di hujung jari ini, lumayan mudah untuk kami sebarkan kebaikan. Setiap kebaikan yang kami panjangkan terhadap orang lain, mereka bakal mendapat kegunaaannya. Apabila orang lain mempraktikkan apa sahaja kebaikan tersebut, kami juga bakal mendapat pahala penuh mereka.

Semacam sabda tuan Nabi Muhammad S.A.W;
Barangsiapa yang mengundang terhadap petunjuk, maka ia bakal mendapat pahala orang yang mengikutinya, yang demikian itu tanpa mengurangi pahala mereka sedikitpun.

Hadis Riwayat Muslim
Contoh mudah, dalam masa satu minit kamu boleh berkongsi postingan ini terhadap rakan-rakan anda. Apabila mereka mempraktikkan amalan-amalan yang telah dinyatakan, kamu juga mendapat kegunaaannya!

Kesimpulan
Sekarang terpulang terhadap diri kami sendiri bagaimana ingin mempraktikkan amalan-amalan yang ringan tetapi besar ganjarannya di atas.

Apabila kami bijaksana mengisi masa yang ada dengan amalan-amalan ini, Insyaa Allah kami juga bakal merasai perubahan besar di dalam nasib kita.

Amalan-amalan ini juga adalah satu bukti bahawa Tuhan sangat menyayangi hamba-hamba-Nya dengan memberbagi ganjaran yang menarik mesikipun sesuatu amalan tersebut terlalu mudah untuk dipraktikkan.

Sumber : tazkirah.net

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen