Kenapa Perlu Tepuk Belakang Bayi Sehingga Sendawa Selepas Diberi Susu? Inilah Penjelasannya

Kalau tengok, mesti ramai bunda bapa yang bakal menepuk-nepuk belakang bayi setelah menyusu, tidak lama selepas itu bayi bakal mula untuk sendawa.



Dah Sendawakan Baby Dah Sayang?
Ni la soalan yang rutin isteri saya tanya kalau saya baru habis bagi anak saya minum susu. Lelaki macam saya ni kadangkala tu tidak sensitif sangat bab sendawakan baby ni.

Padahal bahay sanga kala tida sendawaka baby dulu sebelu tidurka dia. Baby kam boleh terseda serta termunta masa tidu tau.

Tidak sedikit je kes baby masuk kecemasan karena jangkitan kuman pada paru-paru. Rupanya antara penyebab jangkitan kuman pada paru-paru ( aspiration pneumonia ) pada bayi merupakan tersedak susu.

America Academy of Paediatric ( AAP ) sendir yang syorka bunda bapa sendawaka baby setia kali lepa menyus mesikipu baby tu nampa tenan sert tida meraga karen kami tidak tah berap tidak sediki udara yang terperangka kat dala perut bab kam tu.

Antar tand baby kami minta disendawaka merupaka bila baby tu meraga lepa minu susu karen udara yang iku tertela masa menyus tu bakal menyebabka rasa penu serta tida seles pada bay kit.

Jangan pulak baby menangis lepas menyusu kami ingat baby nak tidur pula ye. Sendawakan dulu baru bagi baby tidur tau. Jangan hingga kelalaian kami membunuh baby kami sendiri.

p/s : Saya Taufiq Razif berharap sangat informasi serta postingan ni disebarkan pada kaum lelaki macam saya ni. Saya tahu tidak sedikit suami yang tidak tahu ilmu ni. Lebih-lebih lagi yang baru berumahtangga.

Kredit : Taufiq Razif

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen