Apakah Hukum Lelaki Atau Wanita Melakukan On4n1? Inilah Penjelasannya

Assalamualaikum, Apakah Hukum melakukan onani?
Berikut adalah jawapan yang sempat diberbagi oleh Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi :-



Kadang-kadang darah pemuda bergelora, kemudian dirinya memakai tangannya untuk mengeluarkan m4n1agar alat kelaminnya itu menjadi tenang dan darahnya yang bergelora itu menurun. Tutorial seperti ini kini dikenal dengan nama on4n1 (bahasa Arabnya: istimta' alias adatus sirriyah).

Tidak sedikit para ulama mengharamkan lakukanan tersebut, di antaranya Imam Malik. Beliau memakai dalil ayat yang berbunyi:

"Dan orang-orang yang merawat kemaluannya kecuali terhadap isterinya alias hamba sahayanya, mereka yang demikian itu tak tercela. Namun barangsiapa mau tidak hanya yang demikian itu, maka mereka itu adalah orang-orang yang melalui batas." (Al-Mu'minun: 5-7)

Sedang orang yang on4n1 adalah melepaskan syahwatnya itu bukan pada tempatnya.
Sedang Ahmad bin Hanbal berpendapat, bahawa m4n1 adalah barang lebihan. Oleh sebab itu boleh dikeluarkan, seperti memotong daging lebih.

Pendapat ini diperkuat oleh Ibnu Hazm. Namun ulama-ulama Hanafiah memberbagi Batas kebolehannya itu dalam dua perkara:
Sebab takut berbuat z1n4.
Sebab tak sanggup k4win.

Pendapat Imam Ahmad ini memungkinkan untuk kami ambil dalam keadaan gharizah (nafsu syahwat) itu memuncak dan dibimbangkan bakal jatuh ke dalam haram. Umpama seorang pemuda yang sedang belajar alias bekerja di tempat lain yang jauh dari negerinya, sedang pengaruh-pengaruh di hadapannya terlalu kuat dan dirinya bingung bakal berbuat z1n4. Sebab itu dirinya tak berdosa memakai tutorial ini (on4n1) untuk meredakan bergeloranya gharizah tersebut dan agar dirinya tak berlaku z1n4.

Namun yang lebih baik dari itu semua, ialah seperti apa yang diterangkan oleh Rasulullah s.a.w. terhadap pemuda yang tak sanggup berkahw1n, iaitu kiranya dirinya mempertidak sedikit puasa, dimana puasa itu bisa mendidik beribadah, membimbing bersabar dan menguatkan kedekatan untuk bertaqwa dan keyakinan terhadap penyelidikan (muraqabah) Allah terhadap setiap jiwa seorang mu'min. Untuk itu Rasuluilah s.a.w. bersabda sebagai berikut:

"Hai para pemuda! Barangsiapa di antara kalian telah ada performa, maka kahw1nlah sebab dirinya itu bisa menundukkan pandangan dan merawat k3maluan; namun barangsiapa tak mampu, maka hendaknya ia berpuasa, sebab puasa itu baginya adalah pelindung." (Riwayat Bukhari)
Dipetik dari kitab al-Halal wal Haram fil Islam
Mesikipun demikian, berikut adalah ulasan lanjut saya ( sila buka ) :-

Terlalu tak sedikit persoalan berkenaan onani ini. Kotak email dan ruangan komentar di web saya ini juga tak terlepas dari pertanyaan seumpama ini. Ada setersanjungnnya terpaksa saya dan admin 'delete' kerana bahasa dan bentuk soalannya yang tak lebih sesuai.

Antara soalan-soalannya :-

1) " ...ustaz, saya ada persoalan yang menimpa diri saya semalam iaitu saya telah melakukan on4n1 di siang hari bulan ramadhan."
2) "Assalammualaikum... Saya telah berusia 24 tahun, saya tak jarang beron4n1 sebelum ini sehinggakan dalam satu hari sempat saya buat perkara keji ini hingga 3 kali oleh sebab terasa ghairah menonton perempuan yang seksi. 
3) "Saya tak bisa menahan lalu saya menonton foto p*rno untuk memuaskan n4fsu saya dengan tutorial beron4n1. Dan ini sempat berlaku pada siang hari pada bulan ramadhan.apa yang saya butuh buat dan apakah hukumnya dan hukumannya."
4) "Saya juga ada persoalan pasal on4n1 ni oleh kerana terlalu rugi dah lakukanan saya, saya telah bernazar untuk berpuasa 1 hari bagi setiap kali saya beron4n1."
5) "Salam..ustaz adakah beron4n1 butuh mandi harus? apa bezanya air mazi dan m4ni?adakah kedua2 tu ada pada perempuan? harap ustaz bisa jelaskan.terima kasih"
6) "Salam, saya telah berkahwin namun tinggal berjauhan dengan isteri..kadang kala jika teringatkan isteri saya, saya merasa ghairah dan adakala jadi melakukan on4n1..apakah hukumnya?"

Sebeban Alasan
Dalam masa yang sama, adakalanya terlalu tak sedikit pula argumen dan sebab yang diberbagi oleh si penanya dengan andalan saya alias mana-mana individu yang ditanya bakal berbicara harus baginya.

"Seolah-olah ingin menjadikan kami sebagai jambatannya 'ke neraka', then kat akhirat dok tuding jari terhadap kita" kata seorang rakan saya yang juga seorang penceramah aktif di Lembah Klang.

Selain hukum khas bagi lakukanan tak sihat ini. Lebih dari itu, kebanjiran soalan-soalan sebegini menyebabkan saya menjadi terus bingung dengan keadaan umat Islam di Malaysia khususnyanya.

Virus Bermula
Ia dengan cara langsung menunjukkan umat Islam samada lelaki dan wanita sedang menghidap sindrom lemah kawalan n4fsu syahwat seksual terhadap perkara n4fsu syahwat yang haram.

Melayan1 syahw4t dengan tutoria haram adala salah satu punca kehancura kemanisa sol4t, tanp4 kemanis4n sol4t, runtuhl4h 'ti4ng agam4' dal4m diri seseor4ng, tatk4la itu n4fsu kebinatang4n dan syait4n bak4l mula menguas4i jadi lahirla manusi4 binat4ng sepert1 pembunu Nurin Jazlin dan lain-la1n.

Tersedia hadis yang mengingatkan melayani syahwat mata terhadap yang haram sahaja bakal menghancurkan kelazatan dan kemanisan iman.
Ertinya : Tiada seorang Muslim pun yang melihat terhadap kecantikan wanita (aurat) kemudian ia mengalih pandangan matanya kecuali Allah s.w.t bakal memberbagi kepadanya kemanisan dalam ibadahnya (Riwayat Ahmad & At-Tabrani , Ibn kathir, 3/283, Ibn Kathir & Al-Munziri : Dhoif serta Ibn Kathir mengatakan , boleh diguna dalam faktor galakkan)

Juga disebut dalam suatu athar :
Ertinya : "Pandangan mata adalah panah beracun dari panahan Iblis" ( Mirqatul Mafatih, 1/255; Ruhul Ma'ani, 22/7)

Malah ia juga bakal merosakkan hati :-
Ertinya : Setiap mata bakal menangis di hari kiamat kecuali mata yang dilindungi (berpaling) dari perkara yang diharamkan Allah s.w.t" ( at-taysir bi Syarhi al-Jami' as-Soghir, 2/216 : Hadis Hasan)

Ketahuilah saudara-saudariku, melayani on4n1 adalah permulaan kehancuran hati seseorang. Adalah salah satu permulaan terhadap z1n4.
Ia tak jarang diwarwarkan kononnya sebagai penyelamat dari z1n4, hakikatnya ia juga adalah pintu mula terhadap z1n4.

Ia adalah pintu mula seseorang berjinak dengan melayani n4fsu syahwat s3ksual mereka tanpa menurut arahan Allah serta RasulNya. N4fsu yang tak dikawal ini adalah sentiasa meminta lebih serta lagi, akhirnya bakal menjerumus terhadap melihat foto pornografi, video, mengintai serta ditamatkan dengan z1n4 yang tiada had kepuasannya. Terbukti itu sifat n4fsu syahwat samada s3ksual ataupuan harta. Sekali ia dilayan, tiada lagi pintu puas.

Sebagaiman4 had1s yang tel4h say4 bawak4n dahulu 1aitu :-
Ertinya : Sekrianya anak Adam itu punyai dua lembah dipenuhi emas, nescaya telah pasti mereka bakal inginkan yang ketiga, serta tak disumbatkan diperutnya tanah (mati)( Riwayat al-Bukhari , 5/2364 )

Demikian juga perihalnya dengan n4fsu syahwat s3ksual. Ia adalah satu penyakit dalaman yang serius. Saya cuba memperkemaskan huraian berkenaan on4n1 mesikipun jawapan Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi terhadap persoalan On4n1 yang telah saya siarkan di web ini.

Kesimpulan pandangan terkuat oleh pelbagai kumpulan ulama mendapati bahawa hukum On4n1 adalah : -

1) satu lakukanan yang haram, namun ia bukanlah satu tipe dosa besar semacam zina, rasuah, riba, m3mbunuh serta sebagainya.
Ia dianggap melepaskan n4fsu bukan pada tempatnya, ia adalah ditegah oleh Allah s.w.t :-

Ertinya : "dan orang-orang yang menjaga kemaluannya, kecuali terhadap istri-istri mereka alias hamba sahaya yang mereka miliki; maka sesungguhnya mereka dalam faktor ini tiada tercela; Barang siapa mencari yang di balik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas. ( Al-Mukminun : 5-7)

Allah menyifatkan orang yang memuaskan n4fsunya dengan tutorial tidak hanya dengan isteri alias suami yang sah sebagai :-
a) Malumin : Ertinya : "tercela"
b) Al-'adun : Ertinya : " orang-orang yang melampaui batas"

2) Hukum dosa ini seterbuktinya boleh berubah menjadi tak berdosa sekiranya ia dilakukan dalam keadaan dharurat iaitu di ketika tanpa melakukan seseorang bakal PASTI terjerumus dalam kancah z1n4.

Butuh diingat dharurat di sini hanya adalah di ketika 'pasti bakal terjerumus' iaitu tatkala kemudaratan z1n4 itu sangatlah BOLEH BERLAKU semacam ia telah tahu di mana boleh memperoleh p3lacur, bohsia alias kawan wanitanya, punyai tempat yang strategik untuk m4ks14t serta lain-lain.

Maksud saya, apabila sekadar ia rasa ingin berz1n4 sahaja namun ia tak punyai kawan wanita, ia tak sempat tahu di mana mahu melanggani p3lacur, alias kesimpulan tiada memiliki idea sebetulnya bagaimana ingin merealisasikan niat jahat berz1n4nya, disamping tetap tak yakin ia boleh terjerumus ke lembah sehina itu. Hukum keringanan (rukhsah) sementara dampak terdesak serta bagi mengelak z1n4 yang disebutkan oleh setersanjungn ulama itu TIDAK boleh digunakan sewenang-wenangnya.

3) Hukum dosa ini boleh menjadi bertambah besar apabila ia menjadi tabiat serta amalan kebiasaan disebabkan tindakannya sendiri semacam menjadi hobinya untuk melihat foto serta video lucah. Dampak dari tindakannya itu, ia terdorong ingin berz1n4 lalu beronani. Tatkala itu, perbuatan onaninya bukan lagi terdesak namun dia sendiri yang sengaja mendorong terhadap terdesak itu.

Ia berbeza dengan seseorang yang terangsang syahwat dampak ternampak serta sukar mengelakkan pandangan matanya dari permandangan tak lebih elok di tempat kerja alias dalam perjalanannya ke tempat kerja serta pulang.

4) Hukum dos4 ali4s har4m melakuk4n on4n1 bag1 lelak1 sert4 wanit4 juga menjad1 bertamba serius apabil bisa disahk4n lakukan4n on4n1 tad1 memilik kes4n negatif terhada kesihata. 

Bagi menguatkan fatwa hukum, kenyataan doktor sakit tuan, Dr.Ismail Thamby boleh dijadikan panduan fakta iaitu :-
1) kesan buruk kepada kehidupan seksual apabila berumahtangga
Beliau menyebut :-
Jika anda lakukan on4n1 secara luar biasa seperti melakukan rangsangan s3ksual secara kasar dan kuat untuk mengecapi klimaks, mungkin apabila beristeri, anda akan mendapati bersetubuh dengannya tidak memberi kepuasan seperti anda kecapi secara on4n1.

Masalah ini dikenali sebagai ‘Traumatic Masturbatory Syndrome'. Yang menimbulkan masalah ialah on4n1 mengakibatkan klimaks anda berlaku dengan cepat, yang jika berterusan dan diamalkan akan mengakibatkan anda tidak dapat bertahan lama apabila mengadakan hubungan s3ksual sebenar.

2) Tahap kesihatan kemaluan boleh terjejas hingga Mati Pucuk
Beliau menyebut :-
Selain itu, jika agak ganas dengan cara merangsang anggota sulit anda sehingga mengakibatkan anggota itu sakit dan bengkak, kemungkinan satu hari anda akan mengalami mati pucuk apabila kerosakan lama menunjukkan kesannya.

Ini kerana anggota sulit adalah organ vaskular dan tidak boleh diurut atau dirangsang dengan keras. Ia hanya sesuai untuk dirangsang melalui salur faraj perempuan.

3) Boleh Mandul kerana kerosakan buah z4kar lelaki
Beliau berkata :
Namun, saya ingin mengingatkan yang kerosakan buah z4kar boleh berlaku pada bila-bila masa ketika melakukan on4n1, dan jika ia berlaku dan menjejaskan kilang sp3rm4, sudah tentu anda akan mandul kerana sp3rm4 tidak lagi dihasilkan ‘kilang'.

Sebagai contoh, anda melakukan on4n1 dalam keadaan tidak terkawal seperti pengaruh alkohol, menyebabkan tidak tahu atau sedar ketika itu anda teragut buah z4kar atau mencederakan buah z4kar.

Anda hanya menyedari selepas beberapa lama yang buah z4kar anda menjadi semakin kecil atau bengkak, dan jika kilang sp3rm4 terjejas, anda akan menjadi mandul.

Sudah tentu perkara yang menyeronokkan sukar untuk dihentikan, kecuali berlaku sesuatu perkara yang memudaratkan seperti keradangan buah z4kar, kecederaan z4kar seperti kebengkakan z4kar.

Bagaimanapun, ia sudah terlewat jika tiada cara perawatannya. Mungkin jika z4kar terkulai, bengkok atau patah, ada cara rawatan seperti pemulihan dengan pembedahan atau penggunaan alat pemulih.

Namun, jika kilang sudah rosak dan buah z4kar mengecil, tiada penawarnya. Jadi cuba kurangkan amalan on4n1, terutama secara kasar. Anda perlu ingat, anda hanya ada satu z4kar, bukan sepasang. Jika z4kar itu tidak berguna, hidup anda merana selama-lamanya!

Rujukan
Penutup
Sebagai akhirnya, antara fungsi Ramadhan adalah mendidik hati dan diri agar mampu mengawal n4fsu berikut :-
1) Nafsu marah apabila Nabi menegah kita dari melayani ajakan pergaduhan semasa berpuasa.
2) Nafsu makan dan minum. Apabila kita di tegah makan dan minum di siang hari.
3) Nafsu tidur. Apabila kita dianjurkan untuk bangun sahur.
4) Nafsu Syahwat. Apabila kita diarahkan untuk elakkan ‘bersama' isteri di siang hari Ramadhan.

Amat diharapkan Ramadhan yang baru berlalu dapat menghasilkan kemampuan kekangan segala nafsu melampau dalam hal yang disebut di atas.
Teringat saya kepada khutbah Jumaat yang disampaikan oleh Prof. Dr Sano Qutoub Mustafa ( Prof Syariah di UIAM ) pada 19 Oktober yang lalu. Beliau mengatakan

"jika keadaan iman dan amalan anda selepas Ramadhan adalah sama atau lebih teruk dari sebelumnya, ia adalah tanda anda tidak mendapat keampunan Allah pada bulan Ramadhan yang lalu" 
Sekian
Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharuddin.net/

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen