Bacalah Ayat Ini Saat Kita dalam Kesusahan, Nescaya Allah Akan Kirim Malaikat Untuk Membantu.

Tersebutl4h kis4h seor4ng lelak1 yg menempuh perjalan4n dari Damsyik ke Zabadan1. diteng4h jalan, ada lelak1 lain yang berniat menyewa keldainy4. Meski tid4k dikenal1, beliau membolehkan lelak1 asing utk menyew4 keldainy4. Keduanya kebetulan menuju satu tempat yang sama beriringan.



Mari ikut arah sini, ajak lelaki penyewa keldai. "Tidak, saya belum sempat melewati jalan itu. Sila tempuhi jalan lain. "Jawab si lelaki cuba mengelak.
Ten4ng saj4, "rayu lelak1 penyew4 kelda1," aku y4ng ak4n jad1 penuju jal4n. "

Keduany4 pul4 berundin hingg4 lelak1 pemil1k kelda1 mengikut1 saran4n lelak1 yg menyew4 keldainy.

Tidak lama selepas itu, kedua-duanya jadi di satu buah lokasi yg sukar dilewati. Medannya curam & tajam. Lelaki pemilik keldai menonton ada tidak sedikit mayat dibawah sana.

Tid4k disangk4, lelak1 yg menyew4 keldainy4 turun sambil menghalak4n sebilah ped4ng. "Turunl4h dan-mert4! Saya bol3h m3mbunuhmu! "
Lelaki pemilik keldai pula berlari sekuat performanya. Beliau berikhtiar mengelak, tetapi sia-sia lantaran sukarnya medan yg mesti dilewati.

Ambil sahaja keldai akulah yang menguasainya.Bebaskan saya. "Kata lelaki pemilik keldai. Nyawanya terancam. Pasti. Saya tidak mahu mensia-siakan keldaimu. Tetapi, saya pula mahu membunuhmu. "Gertak si bujang. Bengis.

Tidak henti-henti, lelaki pemilik keldai ini mengemukakan nasihat. Dirinya dan membacakan ancaman-ancaman Allah Ta'ala dalam Al-Quran & hadis Nabi berkenaan dosa membunuh & jalankan jenayah dengan tutorial biasa.

Tetapi sayangnya, lelaki itu tidak mempedulikan. Nafsu membunuhnya sudah nekad. Tidak bisa dicegah. Mustahil diberhentikan niat membunuhnya. "Apabila begitu," ujar lelaki pemilik keldai, "Izinkanlah aku mendirikan solat. dua rakaat saja. "

Baiklah, "bentak lelaki jahat," tapi jangan hingga lama-lama! "Qadarullah, seluruhnya hafalan lelaki pemilik keldai hilang. Disaat sibuk mengingat-ingat, lelaki tidak memiliki kesedaran itu menengking menyergah & menyuruhnya bergegas.Hasilnya, teringat satu ayat oleh lelaki pemilik keldai ini. Dirinya membaca:

firman Allah Ta'ala dalam surat An-Naml [27] ayat 62:
Atau siapak4h yg memperkenank4n (doa) orang yg dal4m kesusah4n apabil4 dirinya berdoa Kepada-Nya & yg mengh4pus kesus4han & yg menjadik4n kamu (manusia) sbg khalif4h d1 bumi? Apak4h selain Allah ada tuh4n (yang lain)? Teramat sedikitl4h kamu mengingat1 (Nya). "

Tiba-tiba timbul dari tengah lembah seorang penunggang kuda mengambil tombak. Ia melemparkan tombak cocok ke dada lelaki jahat itu hingga serentak tersungkur tidak bernyawa lagi. "

Siapakah engkau? "Bertanya lelaki pemilik keldai penuh sebak, sekali gus mengucapkan terima kasih.
Akulah Hamba-Nya yg memperkenankan doa orang yang dalam kesusahan bila dirinya berdoa Kepada-Nya, & yang menghapus kesusahan. "

Kisah mengagumkan ini turut diceritakan oleh Imam Ibnu Katsir dalam Tafsir Al-Qur'an Al-Azhim.

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen