Jika Kaki Tiba-Tiba ‘Cramp’ Ini Yang Anda Perlu Tahu Dan Segera Lakukan Ini

Penyebab kaki kram tak rutin diketahui, tetapi umumnya disebabkan ataupun terkait dengan cedera ketika berolahraga, kehamilan, dehidrasi, ketidak lebihan mineral tertentu, ataupun perubahan suhu dingin.



Anda mungkin mengalami kejang di kaki dengan cara tiba-tiba menyebabkan kesakitan menarik pada tersanjungn betis biasanya berlaku semasa aktiviti bersukan. Kami ingin kongsikan info mengenai kram alias kejang semoga ramai mengenal mengenai punca-punca kejang, rawatan serta kaedah pencegahan.

Secara umumnya kekejangan tak jarang berlaku di kaki, kerana kaki merupakan yang bertanggungjawab bagi menyokong badan pada waktu siang serta juga berdiri selamat alias berlangsung kaki

Punca kram kaki:
– Aktiviti yang berlebihan terhadap keletihan otot serta boleh bekerja lebih lama lagi
– Ketidak lebihan kalsium serta magnesium
– Dehidrasi
– Kesan-kesan sampingan ubat-ubatan serta sebagainya.

Apa butuh diperbuat jika serangan kram berlaku:
– Mencari tempat untuk duduk / bersandar
– Keluarkan kasut / Kasut
– Angkat kaki kamu di atas riba sakit
– Jangan bengkok, kerana kedudukan lenturan boleh menekan kawasan otot
– Adakala jika serangan berlaku kekejangan menyebabkan keadaan jari kaki menguncup, memakai tangan kamu untuk perlahan-lahan menolak jari kaki menaik untuk membuka semula
– Jika kekejangan sudah reda, mengurut tapak kaki jadi mengalir darah yang semula dengan lancar

Bagaimana untuk mengelakkan kekejangan:
– Melindungi keseimbangan cecair badan dengan meminum tak sedikit air. ; Minum setidak lebih-tidak lebihnya 6-8 gelas setiap hari, tergolong 1 gelas sebelum tidur juga tambahan minuman sebelum, semasa serta selepas senaman

– Pengambilan makanan yang kaya dengan kalsium, kalium serta magnesium. eg: 1-2 pisang sehari boleh menolong mencukup pemakaian kalium oleh tubuh badan kita.

– Jika dengan cara semula jadi tak jarang kejang semasa tidur, jadi kami butuh perbuat gerakan ringan untuk otot sebelum tidur, elakkan tidur di otot betis yang bakal menyebabkan tekanan pada saluran darah anda, cuba perbuat urutan ringan pada jari kaki serta betis kamu sebelum tidur.

– Tinggalkan pakai kasut tumit tinggi, jika terpaksa pakai kasut tumit tingg untuk jangka masa yang panjan, kadang-kadan butuh buka kasu untuk memberbag keselesaa terhada jari kaki serta kesempata untuk kaki bereha.

– Pilih kasut yang tak terlalu ketat pada tersanjungn hujungnya, supaya kaki tak terlalu tertekan semasa melangkah serta; menyebabkan tak lebih peredaran darah yang lancar

– Perbuat senaman jari kaki dengan menggerakkan jari kaki ketika berdiri serta duduk

– Rutin rendam kaki / jari kaki dalam air suam serta urut supaya ajaran darah lebih lancar.

– Boleh juga perbuat regangan selepas aktiviti bersemakinan yang terlalu lama. Sebagai contoh, selepas duduk lama di hadapan komputer selagi 2 jam, berada di dalam pesawat udara alias kenderaan.

Mudah-mudahan tip di atas boleh menolong kamu serta orang – orang di sekeliling anda, terima kasih

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen