Ciri-Ciri Calon Suami Yang Baik Menurut Islam

Pemilihan seorang wanita bagi mencari bakal suami yang mempunyai ciri-ciri calon opsi suami yang baik menurut Islam merupakan sukar sebetulnya. Terbukti benar bahawa jodoh dan pertemuan itu takdir dan ketentuan Allah. Tetapi ketentuan ini tak menafikan usaha dan ikhtiar.



Syaidatina Aisyah r.ha. mengatakan, “Pernikahan hakikatnya merupakan penghambaan, maka hendaknya dirinya menonton dimanakah kehormatannya bakal diletakkan.”

Berikut merupakan ciri-ciri calon opsi suami yang baik menurut Islam:

1. Berperforma
Lelaki yang berperforma sebagaimana hadis Rasulullah ? Riwayat Ahmad Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah :

“Wahai permuda-pemuda; sesiapa di antara kalian bernikah, maka hendaklah ia bernikah, yang demikian itu amat menundukkan pandangan dan amat merawat kehormatan, tetapi sesiapa yang tak mampu, maka hendaklah berpuasa kerana puasa itu menahan n4fsu.”

Mampu yang dimaksudkan, berupaya menyediakan tempat tinggal, saraan nasib yang kebiasaan, dan pakaian untuk menutup aurat. Semacam memberi makan dengan apa yang dirinya (suami) sendiri makan, memberi pakaian dengan apa yang dirinya sendiri pakai. Bukan bermaksud memberi pakaian lelaki terhadap isterinya, tetapi taraf kualiti sesuatu itu, yang diperuntukkan untuk dirinya, itulah yang diperuntukkan untuk isterinya juga. Maknanya lelaki yang bertanggung jawab. Perkara-perkara ini harus dilaksanakan suami dan kegagalan menyempurnakannya boleh mendatangkan kesan kurang baik dan mudah berlaku perceraian.

2. Tak Dayus
Lelaki yang mampu menjadi pembela pasangannya. Boleh dijadikan sebagai ganti ayah bonda. Mampu melindungi perempuan daripada segala bahaya dan kecelakaan yang menimpa kerana apabila seorang wanita rela dinikahi dan menjadi isterinya, bererti ia rela melepaskan dirinya daripada ayah bonda yang selagi ini menjadi tempat pergantungan nasib. Saat ini berpindah terhadap lelaki yang bakal menjadi suaminya.

3. Baik
Pandai menjaga darjat diri dan menepati janji, apabila mengatakan dikota dan diamalkan. Tidak hanya daripada itu suami yang baik bakal sentiasa mengundang isteri ke arah kebaikan, menjauhkan yang mungkar dan mendahului lakukanan itu.

4. Tak Membebankan
Berkebolehan di dalam urusan rumahtangga. Kebolehan memasak, menjahit juga membilas bakal menolong kerana lelaki yang biasa membikin kerja begini, tak bakal membebankan isterinya membikin kerja rumah sekiranya isteri tiada performa. Bukan dari tipe lelaki yang tak bertimbang rasa, yang sentiasa memerintahkan isterinya itu dan ini tanpa mengira isterinya sakit alias kepenatan. Kelebihan ini juga bukan jalan terhadap pihak isteri untuk mengambil peluang dan mesambil lewakan layanannya terhadap suami.

5. Mempercayai Isteri
Mempunyai penuh kepercayaan terhadap perempuan dan tak mudah bersikap ‘suuzon’iaitu tak bersangka kurang baik terhadap isteri. Biasanya apabila suami bertugas mencari nafkah maka isteri bakal menjaga segala mandat harta dan anak di rumah. Sekiranya suami tak mempunyai kepercayaan terhadap isteri, ini bererti suami bakal sentiasa menyangka kurang baik. Si isteri pula janganlah memusnahkan mandat dan kepercayaan yang diberi.

6. Bertanggungjawab
Rajin, berpemikiran luas dan tak memakan harta perempuan. Lelaki begini merupakan ciri-ciri lelaki yang tak pemalas, inginkan kemajuan dan tak menginginkan titik peluh isteri. Mungkinlah pendapat ‘memakan harta perempuan’ di sini merupakan semacamnya seorang suami yang tak melakukan apa-apa dengan berbahagia-bahagiaan semata-mata. Dan menghabiskan harta isterinya dalam jalan mungkar, syahwat dan sia-sia pula.

Allah angat tak menyukai manusia yang hanya bertawakal dan menyerah diri tanpa usaha sedangkan kejayaan dicapai melewati usaha yang semaksima mungkin.

Tetapi begitu suami boleh memakai harta si isteri dengan kerelaannya bukan berdasarkan niat mengambil peluang. Dan semacam yang kami ketahui juga Khadhijah r.ha. sudah menghabiskan hartanya demi menolong suaminya (Rasulullah ?) dalam menegakkan agama suci, Islam.

Khadijah r.ha. diriwayatkan sudah membuka isi hati terhadap suaminya dengan ucapan: “Wahai Al-Amiin, bergembiralah! Semua harta kekayaan ini baik yang bergerak maupun yang tak bergerak, yang terdiri dari bangunan-bangunan, rumah-rumah, barang-barang dagangan, hamba-hamba sahaya merupakan menjadi milikmu. Kalian leluasa membelanjakannya ke jalan mana yang kalian redhoi !”

Dan sebagaimana Firman Allah سبحانه وتعالى:
وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَىٰ ﴿٨﴾
“Dan Dirinya (Allah) mendapatimu sebagai seorang yang ketidak lebihan, lalu Dirinya memberbagi kekayaan.”
(Surah Adh-Dhuhaa: Ayat 8)

7. Mudah Memaafkan
Sifat mudah memaafka ini merupakan sebahagia daripada sifat terpuj Rasululla ? ketika menegakkan agama Islam. Ole itu suami bertanggungjawa sepenuhnya terhada isteri dan ana.

8. Berketurunan Baik Dan Rajin Beribadah
Datang daripada keturunan orang yang baik-baik lagi rajin beribadah. Mempunyai adab dan budi bahasa mulia dan sangat menghormati orang tua, berpegangan agama lagi rajin beribadah dan tak berpenyakit keturunan semacam gila alias penyakit merbahaya yang boleh mengangkat terhadap kesengsaraan nasib.

Apa yang lebih mutlak dari segala huraian di atas ialah Agamanya. Pilihlah yang beragama dan teguh dengan pegangan Islam ini. Tak mengapa apabila calon suami itu tertidak lebih sedikit dari segi keduniaannya, tetapi lebih dari segi agamanya.

Firman Allah سبحانه وتعالى:
…إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّـهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّـهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ﴿١٣﴾
“Sesungguhnya semulia-mulia kalian di segi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu. Bahawasanya Allah Maha Mengenal, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).” (Surah Al-Hujuraat 49: Ayat 13)

Syarat bagi seorang lelaki untuk masuk syurga menjadi anak yang soleh terhadap bunda bapanya manakala syarat bagi wanita pula menjadi isteri yang solehah terhadap suaminya yang bakal membawanya ke syurga kelak. Inilah ciri paling penting dalam memilih calon suami yang beriman sebagai ketua dan pemimpin dalam mendidik isterinya dan sesemakinnya mentarbiyahkan anak mengikut lunas-lunas syarak.

Wallahu A’lam Bish Shawab
(Hanya Allah Maha Mengenal apa yang benar)

~shafiqolbu~

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen