Wanita Perlu Baca! Inilah 10 Tanda-Tanda Kanser Serviks Yang Ramai Tak Tahu. Tolong Bagikan

Kanser pangkal rahim alias serviks adalah sejenis penyakit di mana tersedianya sel-sel kanser di dalam pangkal rahim seseorang wanita. Serviks dirujuk terhadap apa sahaja struktur yang berbentuk semacam leher. Serviks uteri mengangkat maksud leher usemakin. Ia adalah setersanjungn dari rahim yang membuka ke arah faraj.



Pangkal rahim dialas oleh dua tipe sel. Tipe pertama melapisi tersanjungn luar pangkal rahim serta tipe yang kedua melapisi tersanjungn dalam serviks. Di antara kedua-dua tipe sel ini tersedia satu persimpangan yang dikenali sebagai zon transformasi alias zon pertukaran. 

Di kawasan inilah sampel untuk ujian PAP smear diambil kerana di sinilah biasanya berlaku perubahan yang dikenali sebagai displasia alias perubahan pra kanser serta terjadinya kanser. 

Kanser serviks boleh dikategorikan terhadap empat peringkat, yang pada asasnya dipakai untuk menentukan tipe rawatan serta prognosis, adalah semacam berikut : 

PERINGKAT 0 

“Karsinoma in-situ” alias kanser peringkat awal yang ditemui di lapisan pertama pengalas sel serviks. Ia tidak lagi menembusi tisu-tisu serviks yang lain 

PERINGKAT I 

Sel-sel malignan yang tertumpu hanya terhadap pangkal rahim serta belum lagi merebak 

PERINGKAT II 

Sel-sel kanser sudah merebak serta melampaui pangkal rahim, melibatkan 1/3 dari tersanjungn atas faraj. 

PERINGKAT III Sel-sel kanser sudah merebak ke bahagain pelvis serta 1/3 dari tersanjungn bawah faraj. 

PERINGKAT IV Sudah merebak ke dubur, pundi kencing serta juga tersanjungn-tersanjungn lain dalam badan Kanser pangkal rahim adalah kanser yang kedua yang paling biasa menyerang wanita di dunia, di mana 80% daripada kes-kes ini berlaku di negara-negara sedang membangun

Kadang-kadang penyakit kanser ini jarang menunjukkan sebarang simptom pada peringkat awal. Hinggakan bila dah teruk, kanser dah merebak ke pundi kencing, hati, usus serta paru-paru, baru lah kami disahkan ada kanser. Waktu tu dah telat untuk menanggulanginya. 

Jadi, kami sebagai wanita, wajiblah tahu bakal perubahan yang berlaku pada badan kita, kerana kanser ini memiliki kesempatan yang tinggi sekiranya dirawat pada peringkat awal. Dengan adanya ujian pap smear serta vaksin HPV kini ni, kanser serviks ini boleh dicegah serta dirawat pada peringkat awal. Karena tu kini ni kerajaan sudah menyediakan suntikan vaksin HPV dengan cara percuma untuk mencegah kanser serviks ini. 

Boleh dkatakan penyebab kanser serviks disebabkan oleh virus yang dikenali sebagai Human Papilloma Virus (HPV). Antara penyebab yang mendorong terjadinya kanser serviks ini adalah tergolonglah meperbuat seks dengan cara tidak selamat, seks dengan cara rambang, berat badan berlebihan, pemakaian pil perancang, genetik, merokok, imuniti rendah, kehamilan berganda, serta kehamilan diusia muda. 

Dengan mengenal tanda-tanda awal kanser serviks, kamu ataupun orang yang kamu sayang memiliki kesempatan yang cerah untuk terselamat daripada terkena kanser serviks ini. Ketahui tanda awal kanser serviks ini agar kami bisa mencegahnya sebelum telat. 

Tanda-tanda Awal Kanser Serviks

1. Pendarahan yang abnormal berlaku keluar dari faraj

Pendarahan yang abnormal ini boleh berlaku diantara tempoh haid (contohnya pendarahan tidak sedikit semasa haid, alias tempoh haid terlalu lama), selepas meperbuat hubungan seks, selepas menopaus, serta selepas membikin pemeriksaan pelvik. Pendarahan ini mungkin berlaku kerana tersedia kapilari yang baru wujud yang abnormal pecah serta menyebabkan pendarahan. 

2. Keluar cecair menarik melewati faraj

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen