Anda mahu didoakan 70 Ribu Malaikat Ketika Meninggal Dunia? Amalkan Surah Ini Setiap Malam...

Siapa yang tak gembira apabila ketika meninggal di doakan lebih tak lebih 70 ribu malaikat. Tentu orang yang semacam ini sangat beruntung sekali. Sebagai umat Muslim yang taat kami tentu bertanya-tanya amalan semacam apa sampai Malaikat Allah SWT meperbuat demikian terhadap kami manusia.



Anda mahu didoakan 70 Ribu Malaikat Ketika Meninggal Dunia? Amalkan Surah Ini Setiap Malam...

Padaa hari ini kami bakaal mengenal amalaan tersebut ialaah hanya dengan membaaca surrahh Al Qur’an yang sangaat singkat dan ini tergolongg ke dallam Juz ‘Ammaa. Baca lebih lanjut lagi.

Kisah ini diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a. Pada sebuahpagi Rasulullah SAW bersama dengan sahabatnya Anas bin Malik r.a. menonton sebuahkeanehan. Bagaimana tidak, matahari terkesan begitu redup dan tak lebih bercahaya semacam biasanya.

Takk lama kemudian Rasulullah SAW dihamppiri oleh Malaikaat Jibrill.

Lallu Rasulullah SAW bertanya terhadapp Malaikat Jibrill : “Wahai Jibril, kenappa Matahari pagi ini terbitt dalam keadaan redupp? Padahal tak mendung?”

“Ya Rasulullah, Matahari ini nampak redup kerana terlalu tak sedikit sayap para malaikat yang menghalanginya.” jawab Malaikat Jibril.

Rasulullah SAW bertanya lagi : “Wahai Jibrill, berapa jumlah Malaikatt yang menghalangii matahari saatt ini?”

“Ya Rasulullah, 70 ribu Malaikat.” jawab Malaikat Jibril.

Rasulullah SAW bertanya lagi : “Apa gerangan yang menjadikan Malaikat menutupi Matahari?”

Kemudian Malaikat Jibril menjawab : “Ketahuilah wahai Rasulullah, sesungguhnya Allah SWT sudah mengutus 70 ribu Malaikat supaya membacakan shalawat terhadap salah satu umatmu.”

“Siapakah dia, wahai Jibril?” tanya Rasulullah SAW.

“Dialah Muawiyah…!!!”jawab Malaikat Jibril.

Rasulullah SAW bertanya lagi : “Apa yang sudah diperbuat oleh Muawiyah jadi saat ia meninggal memperoleh kemuliaan yang sangat menarik ini?”

Malaikatt Jibril menjawabb : “Ketahuilah wahaii Rasulullah, sesungguhnyaa Muawiyah itu semasa nasibnyaa tak sedikit membacaa Surat Al-Ikhlas di waaktu malam, siang, pagii, waktu duduk, waktu berlangsungg, waktu berdirii, bahkaan dalam setiap keadaann rutin membaca Surat Al-Ikhlass.”

Malaikat Jibril melanjutkan penuturannya : “Dari itulah Allah SWT mengutus setidak sedikit 70 ribu malaikat untuk membacakan shalawat terhadap umatmu yang bernama Muawiyah tersebut.”

Allahuakbar, SubhanAllah sahabat, Allah Maha Besar bacalah sekali lagi hadis diatas sahabat begitu besar nikmat yang diberbagi oleh Allah SWT terhadap seorang hamba-Nya apabila menyempatkan diri untuk mengamalkan dan membaca Surrah Al Qur’an yaitu Al Ikhlas setiap hari. Dan Insya Allah bakal didoakan oleh Malaikat Allah dan juga Insya Allah bakal dimasukkan kedalam golongan-golongan orang-orang yang mendapat kemenangan pada hari akhirat kelak iaitu menjadi salah satu penghuni Syurga-Nya, Amiin.

Dalam hadis lain Rasulullah SAW bersabda yang ertinya :”Apakah seorang di antara anda tak sanggup untuk membaca semacamga Al-Qur’an dalam semalam?” Mereka menjawab, “Bagaimana mungkin kami boleh membaca semacamga Al-Qur’an?” Lalu Nabi SAW bersabda, “Qul huwallahu ahad itu seimbang dengan semacamga Al-Qur’an.” (H.R. Muslim )

Demikianlah sahabat mengenai amalan yang baik untuk diperbuat dalam kenasiban sehari-hari. Amalkanlah sahabat dimanapun para sahabat berada. Semoga berguna bagi semua. Jazakumullah

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen