Astaghfirullah! Ternyata Selama Ini Salah Dalam Mandi Wajib. Ini Cara Yang Benar

Sementara rukun mandi harus yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anak buah badan yang zahir, meliputi kulit, rambut serta bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang alias lebat. Apabila rambut seseorang itu ditocang alias disanggul, sekiranya tak hingga air ke dalamnya, tocang alias sanggul itu haruslah dibuka. Bulu2 dalam celah hidung pula, tak harus dibasuh kerana dianggap batin. Namun sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia haruslah dibasuh.



Mengenai kuku pula, apabila di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang hingga air ke badan terutama di tersanjungn bawah kuku, kotoran itu haruslah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh diperbuat ketika sedang mandi.

Mengenai rambut yg diwarnakan pula tidak hanya inai, inilah yang merumitnya.

Sebetulnya apabila rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna tidak hanya inai, mandi harus seseorang itu tak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna tidak hanya inai, apabila dirinya hendak mandi harus, dirinya mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Namun untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?..

Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebetulnya tak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi harus orang yang memakai pewarna pada rambutnya tak sah kerana pewarna itu bakal menyalut rambutnya yang menghalang air hingga ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebetulnya bakal meresap ke rambut, namun pewarna pula bakal menyalut rambut menyebabkan air terkendala ke rambut.

Namun dalam faktor ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebetulnya pewarna itu apabila dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM serta sekiranya pewarna itu tak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tak sah. Dalam faktor ini, sukalah saya menyebutkan bahawa sembahyang serta mandi harus itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari aspek yg berbeza.

Dalam faktor ini juga, sukalah saya menyebutkan, huraian mengenai rukun mandi harus semacam yang sudah saya nyatakan ini adalah adalah perbezaan sah alias tak mandi harus. Jadi, ia butuhlah diberbagi perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai karena2 seseorang itu harus mandi harus pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, karena2nya terdiri daripada 6 karena. 3 karena melibatkan lelaki serta perempuan iaitu kerana bersetubuh mesikipun tak keluar air m@ni, keluar air m@ni serta m@ti. Manakala 3 karena lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas serta melahirkan anak (wiladah) .

Mandi harus boleh diperbuat di mana2 dengan memakai air utama sama ada air telaga, air paip, sungai laut serta tasik.

Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tak semestinya mandi selepas bersetubuh, namun diharuskan mandi ketika ingin beribadat. Selepas bersetubuh pula, apabila ia diperbuat pada waktu malam, apabila tak mahu mandi harus, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen