Wajib Baca! 13 Perkara Yang Perlu Dijaga Oleh Wanita

1. Bulu kening – Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur alias menipiskan bulu kening alias meminta supaya dicukurkan bulu kening. (Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.)


2. Kaki serta seperti hantu loceng – Serta janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) supaya diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan – (Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.)

Keterangan : Menampakkan kaki serta menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki khususnyanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah ….

3. Wangian – Siapa sahaja wanita yang menggunakan wangi-wangian kemudian melalui sebuahkaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu sudah dianggap meperbuat zina serta tiap-tiap mata ada zinanya khususnyanya hidung yang berserombong. (Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah serta Hibban.)

4. Dada – Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi tersanjungn hadapan dada-dada mereka. (Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31)

5. Gigi – Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi alias meminta supaya dikikirkan giginya, (Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani) Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang mengubah ciptaan Allah. (Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari serta Muslim.)

6. Muka serta leher – Serta tinggallah kalian (perempuan) di rumah kalian serta janganlah kalian menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu.

Keterangan : Bersolek (make-up) serta menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Pakaian yang nipis (jarang) – Sesak napas Binte Abu Bakar sudah menemui Rasullulah dengan menggunakan pakaian yang tipis.

Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang sudah berhaid tak boleh baginya menzahirkan anak buah badan kecuali pergelangan tangan serta wajah saja (Petikan dari Hadis Riwayat Muslim serta Bukhari.)

8. Tangan – Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan logam itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tak halal baginya. (Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani serta Baihaqi.)

9. Mata – Serta katakanlah terhadap perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan setersanjungn dari pemandangannya. (Petikan dari Surah An Nur Ayat 31)

Sabda Nabi Muhamad
SAW: Jangan hingga pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kalian hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan sesemakinnya tak dibenarkan hukumnya haram. (Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud serta Tirmidzi.)

10. Mulut (suara) – Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berkata jadi bercita-cita orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, namun ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik (Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.)

Sabda SAW: Sesungguhnya bakal ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) serta penyanyi perempuan, maka Allah bakal tenggelamkan mereka itu dalam bumi. (Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.)

11. K3malu4n – Serta katakanlah terhadap perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka serta menjaga kehormatan mereka. (Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.)

Jika seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa pada bulan Ramadan, menjaga kehormatannya serta mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya. (Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.)

Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dirinya sudah membinasakan tabir antaranya dengan Allah. (Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud serta Ibn Majah.)

12. Pakaian – Barangsiapa menggunakan pakaian yang berlebih-lebihan khususnya yang menjolok mata , maka Allah bakal memberbagi pakaian kehinaan di hari akhirat nanti. (Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An Nasaii serta Ibn Majah.)Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59)

Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah terhadap isteri-isterimu, anak perempuanmu serta isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka menggunakan baju jilbab (baju labuh serta longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tak diganggu.

Allah maha pengampun lagi maha penyayang. Sesungguhnya sebilangan pakar Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian namun telanjang yang condong pada maksiat serta hebat orang lain untuk meperbuat maksiat. Mereka tak bakal masuk Syurga serta tak bakal mencium baunya. (Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari serta Muslim)

Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk serta berbelah/membuka tersanjungn-tersanjungn tertentu.

13. Rambut – Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang bakal digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka merupakan mereka itu di dunia tak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya. (Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari serta Muslim.)

Riwayat Imran bin Hushain ra.: Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya penghuni syurga yang paling sedikit merupakan kaum wanita. (Shahih Muslim No.4921)

Sumber : http://tazkirahminda.com

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen