10 Ciri-Ciri Lelaki yang Tidak Boleh Dijadikan Suami Oleh Wanita Menurut Islam.. No 7 Banyak Lelaki Suka Perbuat!!!

1. Lelaki yang berani meninggalkan solat
Orang yang berani meninggalkan sholat, berarti sudah berani mengkhianati Allah, apalagi mandat manusia. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Perjanjian kami dengan mereka merupakan sholat. Orang yang meninggalkannya, berarti dirinya sudah kafir.” (HR. At-Tirmidzi)1



Bagaimana engkau bisa mempercayai suami yang tidak memenuhi syarat pertama yang diterapkan oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Apabila datang kepadamu orang yang kau sukai agamanya…”, padahal sholat merupakan tiang agama.

2. Lelaki yang gemar meperbuat dosa besar
Umpama, mabuk, berzina serta berjudi. Nasib bersama suami semacam ini sama dengan nasib di dalam neraka. Semoga mereka bertaubat terhadap Allah, supaya Dirinya mengampuni mereka.

3. Dayus
Dayus merupakan lelaki yang tidak mempunyai rasa cemburu terhadap isteri, serta membiarkan anak-isterinya terjerumus dalam maksiat. Dengan dalih kemajuan zaman, kebudayaaan moden, serta perkembangan dunia, dirinya melarang isterinya berjilbab kerana faktor ini dianggapnya kuno serta membolehkan isterinya berbual mesra bersama teman-teman lelaki, serta berketawa dengan laki-laki lain.

4. Anak mami (manja)
Lelaki yang manja bukanlah laki-laki sejati. Dirinya tidak bakal sanggup mengambil keputusan dengan cara mandiri tanpa merujuk terhadap ibunya.

5. Lelaki yang sangat jauh lebih tua
Engkau berumur 20 tahun, dirinya 60 tahun. Untuk apa? Harta? Kerana dirinya memenuhi nafsumu untuk mempunyai gaun-gaun indah serta perhiasan? Tetapi, ada satu pekara yang tidak kau pertimbangkan, bahawa pada usia itu, nafsu seksualmu sedang membara, sedangkan nafsunya hampir padam. Bagaimana menanggulangi persoalan ini, wahai gadis muslimah?

6. Lelaki yang arogan serta bahagia membanggakan diri
Orang yang mempunyai mentalitas semacam ini tidak mengetahui perasaan cinta. Dirinya hanya mencintai diri sendiri. Apabila dirinya menikah, dirinya tidak menikah kerana cinta, tapi kerana nafsunya mengharapkan wanita itu.


7. Workaholic (gila kerja)
Orang yang gila kerja hanya mengetahui kerja. Dirinya bakal semakin-menerus bekerja tanpa lelah serta bosan, demi kekayaan, status sosial yang tinggi, alias penghormatan orang lain. Baginya, pernikahan hanyalah pelengkap status sosial. Isteri tidak ubahnya semacam perkakas rumah tangga. Apabila dirinya butuh, dirinya menggunakannya dengan perasaan yang dingin. Tidak sedikit wanita yang terhormat serta suci yang merasakan persoalan seksual serta emosional kerana diabaikan suami yang hanya memberbaginya harta serta makanan yang lezat.

8. Menderhaka terhadap orang tua
Lekaki yang semacam ini sebetulnya menderita sakit serta wajib segera disembuhkan. Dirinya wajib tahu, bahawa orang lain bakal bersikap terhadap dirinya sebagaimana dirinya bersikap terhadap orang lain. Apabila dirinya tidak mengabdi terhadap orang tua, tidak menuruti perintah mereka, padahal mereka mempunyai hak untuk dipatuhi, apakah dirinya berharap isterinya bakal mengabdi serta menuruti perintahnya semata-mata kerana dirinya punya hak untuk itu?

9. Lelaki Yang Lembut
Orang ini tidak bisa disebut sebagai lelaki, kerana sifat-sifatnya bukan sifat lelaki; gaya, kata-kata, gerakan, serta pikirannya lebih menyerupai wanita. Dirinya tidak bisa diandalkan dalam kenasiban serta tidak mempunyai kesiapan untuk memikul tanggung jawab. Sayangnya, lelaki semacam ini sangat tidak sedikit di zaman sekarang. Semoga Allah tidak mempertidak sedikit jumlah mereka lagi.

10. Lelaki yang kedekut
Kedekut merupakan penyakit yang sulit disembuhkan. orang yang kedekut tidak bisa membahagiakan dirinya ataupun orang lain kecuali seusai dirinya mati. Kerana ini, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang kami bersifat kedekut, belia bersabda,


“…Dan hindarilah sifat kedekut, kerana kedekut sudah menghancurkan orang-orang sebelum kamu, membikin mereka saling bunuh serta melanggar kehormatan orang lain.” (HR. Muslim).(muslimah).

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen