Empat Kesalahan Pakaian Wanita Semasa Mengerjakan Umrah (Nomor 4 Paling Sering Dilakukan!)

Umrah. Siapa sahaja yang tak ingin menjejakkan kaki ke bumi Mekah serta Madinah? Namun apabila hingga di Mekah serta Madinah, nyatanya kami terkesan berbagai kesilapan jemaah wanita yang membikin saya rasa terpanggil untuk berkongsi di sini.



1) Menggunakan seluar ketat di dalam jubah. Apabila kamu menggunakan seluar sebegini hanya untuk beribadah di masjid, tak mengapa.

Hal ini menjadi isu apabila jemaah wanita ini mula memanjat bukit semacam Bukit Uhud. Mereka bakal membawa kain jubah untuk mempermudah pergerakan menaiki bukit kerana telah menggunakan seluar di tersanjungn dalam, namun seluar mereka teramatlah ketat jadi menampakkan bentuk betis yang adalah aurat yang butuh dijaga.
Sebaiknya, bawalah seluar slack agar aurat ini tetap dijaga mesikipun kamu membawa kain jubah.

2) Menggunakan cermin mata menampakkan rambut. Khusus untuk wanita yang menggunakan cermin mata, kadangkala di tersanjungn tepi muka rutin terkeluar rambut kerana tak ditutup dengan kemas. Ingat, aurat adalah sesuatu yang amat penting untuk dijaga di dalam Islam, jadi pastikan aurat rambut dijaga sebaiknya! Bila berkaca mata hitam (sunglass); hati-hati! Terbukti rutin terumbai rambut bila menggunakan cermin mata begini telahnya ibadah batal kerana aurat terdedah.

3) Berlangsung di hadapan orang yang sedang bersolat. Terbukti tak bisa dinafikan, ramai di antara bangsa lain yang juga tak kisah untuk berlangsung melangkah mereka yang sedang bersolat.

Hal ini juga tak biasa dilakukan oleh rakyat Malaysia, namun ketika berada di bumi Mekah serta Madinah, kadangkala kami pun bakal terikut kerana menonton lakukanan ini dilakukan oleh orang lain yang juga beragama Islam. Sebaiknya elakkan seboleh mungkin untuk lalu di hadapan seseorang yang sedang bersolat. Apabila butuh, tunggulah jadi orang itu berakhir bersolat serta baru berlalu di hadapan beliau.

3) Menggunakan stokin nipis. Semasa berada di Mekah serta Madinah, amat jarang untuk kami membawa kain telekung ke masjid. Biasanya kami cuma bakal menggunakan telekung alias tudung labuh serta bersolat.

Namun wajiblah kami periksa dahulu stokin yang digunakan, adakah ianya jarang serta menampakkan warna kulit? Ini juga adalah aurat yang butuh dijaga. Pakailah stokin yang tebal, ataupun simpan sepasang stokin tebal hanya untuk bersolat apabila kamu tak selesa menggunakan stokin itu setiap masa.

Tidak sedikit lagi kesalahan yang tak jarang dilakukan baik dari jemaah lelaki mahupun perempuan. Namun, post ini khusus untuk jemaah perempuan dahulu. Kelak kami kongsikan kesalahan dari kedua lelaki serta perempuan, ya.

Eva Sertaiel

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen