MUSLIMAH WAJIB BACA! HUKUM BERSHOLAT TANPA BUANG MAKE UP DAN MEMAKAI MUKENAH BERWARNA WARNI

Kita kadang-kala tak jarang bercanggahan pendapat mengenai hukum solat yang sah. Khas untuk wanita yang tak jarang buntu dan tertanya-tanya bakal hukum sah solat apabila memakai solekan semasa solat (tidak dibersihkan dengan cara teratur sebersih-bersihnya ketika berwudhu) dan memakai telekung berwarna-warni yang kian menjadi trend sekarang, ini Wanista bakal leraikan masalah kamu dengan kupasan terperinci dari Ustaz Azhare Tuarno.



Apakah hukumnya bersolat dalam keadaan bersolek? Bagaimana pula solat dengan mengenakan telekung pelbagai warna dan berkerawang yang boleh mengganggu tumpuan orang lain.

JAWAPAN
Alat solek yang dibangun daripada bahan halal merupakan wajib dipakai manakala alat-alat solek yang dibangun daripada bahan-bahan tak halal alias tak suci maka hukumnya merupakan najis dan tak boleh dibawa di dalam solat.

Memakai alat solek dalam solat setakat yang dibenarkan oleh syarak merupakan wajib. Pemakai alat solekan hendaklah membilas muka terlebih dahulu kerana ditakuti alat-alat solek itu tadi bakal menghalang air daripada terkena kulit muka alias pewarna rambut yang menghalang air hingga terhadap rambut ataupun pengilat kuku yang menghalang air hingga ke kuku.

Apa saja yang menghalang air hingga terhadap anak buah wuduk bakal mengdampakkan wuduk tak sah.Apabila wuduk tak sah maka solat pun tak sah. Terhadap wanita ataupun mungkin lelaki yang ingin memakai alat solek hendaklah memastikan bahawa alat solek yang dipakai dibangun daripada bahan-bahan suci alias tak najis.

Ini kerana produk-produk kecantikan pada kali ini ada yang memakai bahan-bahan najis dalam penghasilannya. Sehingga bahan-bahan itu tak boleh dibawa ke dalam solat. Umpama ia dilakukan daripada bahan-bahan haiwan ataupun apa saja yang tak halal.

Wanita yang hendak memakai alat solek hendaklah membersihkan terlebih dahulu muka mereka daripada alat solek. Apabila solekan penuh di muka, dikhuatiri air wuduk tak hingga ke muka.

Setersanjungn wanita suka terhadap solekan melampau. Ini terlalu hebat perhatian orang lelaki dan solekan yang melampau ini merupakan diharamkan dalam Islam.

Pastikan Bahan Halal & Suci
Kalau hendak bersolat maka sebetulnya tak butuh bersolek, yang diperlukan merupakan wuduk yang sempurna, pakaian yang sesuai dan sah dari sisi syarak dan hati yang khusyuk bukannya solekan.

Sepatutnya sebelum memakai sesuatu produk itu kami hendaklah teliti terlebih dahulu bahan-bahannya, adakah ia dilakukan daripada bahan-bahan halal alias sebaliknya.

Perkara ini butuh diberbagi perhatian sewajarnya kerana ia merupakan penting sama ada kami boleh memakainya alias tidak. Kalau ia dilakukan daripada bahan-bahan suci dan halal tak mengapa namun apabila bahan-bahan najis yang haram apalagi bahan-bahan kimia yang boleh mengangkat kemudaratan maka ia merupakan najis dan ia tak boleh dibawa ke dalam solat.

Memakai bahan-bahan yang boleh mengangkat kemudaratan merupakan diharamkan kerana Islam melarang umatnya mencampakkan mereka ke dalam lembah kemudaratan.

Mengenai soalan mukena juga, sebetulnya tidak menjadi kesalahan dalam memakai mukena berwarna-warni dan penuh kerawang. Di antara syarat sah solat merupakan menutup aurat dan Islam tak pula menetapkan warna tertentu dalam pemakaian pakaian solat dan Islam juga tak menetapkan tipe alias bentuk pakaian tertentu untuk dipakai dalam solat.

Haram Apabila Mahu Menunjuk-Nunjuk
Pemakaian telekung merupakan setersanjungn daripada budaya resam berpakaian terhadap sebilangan besar masyarakat kami di tanah Melayu ini. Samalah juga dengan pemakaian kain pelikat oleh lelaki dalam solat.

Pada sumbernya telekung merupakan berwarna putih dan tak begitu tak sedikit bunga hiasan alias kerawang namun kali ini tersedia tak sedikit fesyen dan corak kerawang berwarna-warni.

Hukum sumbernya merupakan wajib memakai telekung tak kira apa jua warnanya namun apabila dikira ia bakal mengganggu tumpuan orang lain dengan keunikan corak dan kerawang yang tak sedikit dan warna yang amat hebat perhatian orang lain maka saya rasa ada yang butuh ditegur di sini.

Apakah tujuan si pemakai telekung tersebut? Kalau ia hanya pakaian solat semata-mata tanpa ada niat lain maka wajib namun boleh menjadi haram apabila disertai oleh niat lain iaitu riak dan menunjuk-nunjuk maka hukumnya merupakan haram kerana pemakainya telah tak ikhlas dan riak merupakan sifat mazmumah yang butuh dihindari.

Kalau orang yang makai ikhlas serta tidak ada tujuan lain di hatinya jikalau boleh mengganggu orang lain maka sebaik-baiknya lakukanlah dirinya pakai pakaian lain yang sesuai.

Dalam solat berjemaah kami hendaklah memakai pakaian yang sesuai dan berhati-hati dalam memilih pakaian mesikipun tiada niat lain namun kami telah hebat perhatian orang lain maka dalam Islam itu telah dianggap berhias yang boleh meresahkan orang lain.

Kepada wanita yang memakai MUKENAH yang boleh dianggap terlalu hebat dan boleh mengganggu pandangan orang lain maka sebaiknya hanya memakai mukenah tersebut di rumah saja agar tak menimbulkan fitnah. Kadang-kadang si pemakai tiada niat dan tak ada tujuan tak baik namun pandangan dan fikiran orang lain yang suka memunculkan persengketaan ataupun fitnah maka inilah kesempatan mereka menabur fitnah dan sangkaan-sangkaan kurang baik terhadap si pemakai itu.

Oleh: Ustaz Azhar Tuarno
SUMBER::WANISTA

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen