Tiga Waktu Dilarang Mandi Menurut Ilmu Kesehatan

Telah disebarkan satu tulisan yang melarang mandi pada tiga waktu tertentu yang kononnya menyebabkan seseorang bakal mendapat penyakit tertentu.



Antara waktu yang dikatakan, dilarang mandi itu ialah selepas asar, selepas maghrib serta selepas Isyak.

Ia mungkin berdasarkan pengalaman yang berlaku terhadap sesetengah orang, namun dengan cara umumnya larangan tersebut tak cocok dari aspek kesihatan.

Berikut merupakan ulasan menurut saya selaku seorang pengamal perubatan moden berkaitan dengan larangan mandi ini.

1. 30 Minit Seusai Solat Asar.

Darah badan kami sentiasa panas dengan julat suhu 36.5 sampai 37.5 celcius, sesuai dengan spesies manusia sejenis mamalia yang berdarah panas. Apabila kami mandi sekalipun, darah kami tak bakal berubah sama ada sejuk alias terlalu panas.

Keseimbangan bakal masih terjamin. Mandi pada ketika ini dibolehkan serta tiada kesan kesihatan. Penat serta lelah dengan cara lumrahnya boleh berlaku seusai kami berkerja sepanjang hari, tiada kaitan pun dengan mandi.

2. Seusai Maghrib

Jantung manusia bekerja sepanjang waktu, tak mengetahui penat serta lelah. Bagi orang yang normal degupannya berdetak antara 60 – 110 kali seminit. Tiada istilah jantung lemah kecuali orang yang diserang penyakit jantung lemah.

Tiada kajian pun mengaitkan mandi selepas Maghrib alias mandi malam menyebabkan paru-paru berair. Mitos mandi malam penyebab paru-paru berair ini rutin disebarkan dalam masyarakat kita.

Zaman dahulu, orang tua-tua melarang mandi malam kerana kesulitan untuk ke perigi yang berada di luar rumah. Elektips pun tiada serta gelap malam yang menyusahkan untuk bergerak. Kini zaman telah berubah.

3. Selepas Isya’

Apabila jantung kami terhenti, pengsan lah kami alias tanda kematian. Tak sesekali jantung kami bakal istirahat alias berhenti meperbuat tugasnya mengepam darah ke seluruh tubuh.

Mandi selepas isya’ tak mendatangkan mudarat terhadap badan ataupun jantung berair. Malah mandi di awal pagi bukannya teknik untuk cas semula jantung. Allah jadikan jantung kami sesuatu yang unik, tak butuh dicas alias diletakkan bateri kecuali penyakit tertentu semacam rithma jantung tak menentu (cardiac arrytmia) yang memerlukan pacemaker(pembedahan).

Semoga dengan penjelasan ini boleh menghapus kerungsingan kamu untuk semakin membersihkan badan, sesemakinnya meperbuat ibadah dengan sempurna.

Sumber : buletinonline.net

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen