Mengapa Seorang Wanita Dilarang Menghantar Jenazah Suaminya Ke Kubur? Ini Sebabnya…

BOLEHKAH WANITA MENGHANTAR JENAZAH SUAMINYA KE KUBUR?
Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar AlHamid
Jawapan:



TIDAK BOLEH !!
Terutama bagi isteri yang suaminya meninggal, kerana iddahnya telah bermula, serta isteri tidak boleh keluar meninggalkan rumah suami kecuali darurat.

Darurat ini bukan mengikut persepsi kita, tapi mengikut apa yang ditetapkan oleh syarak. Antara karena yang dibenarkan untuk meninggalkan rumah suami merupakan apabila keselamatannya terancam. Karena-karena semacam ingin menziarahi kubur, alias menghadiri majlis ilmu tidaklah tergolong karena yang darurat.

Ibadah mesti mengikut tutorial yang diatur oleh Allah, bukannya mengikut hawa nafsu. Jadi, kalau ingin suami yang meninggal mendapat redha Allah Ta’ala, isteri tidak boleh keluar daripada rumah suaminya selagi 4 bulan 10 hari. Yang beri suami serta yang tidak izinkan keluar ialah Allah SWT, jadi kami kena patuhi arahan Allah serta bukan dengar apa masyarakat kata.

Ambil iktibar dari kisah Ummu Salamah yang pada sumbernya ingin menunjukkan tutorial ratapan menarik ketika suaminya meninggal. Namun seusai dilarang oleh Nabi SAW, dirinya akur serta menurut apa yang diajar Rasulullah ?, serta akhirnya diganjar Allah dengan dirinya akhirnya diperisterikan oleh lelaki paling baik, iaitu tuan Rasulullah ? sendiri. Iktibarnya – bilamana mendahulukan Allah, tentu ada ganjaran tidak kira sama ada bakal diberbagi ketika di dunia ataupun disimpan untuk akhirat.

Isteri tidak butuh merasa bersalah dengan asumsi masyarakat yang mungkin mengatakan –“Isterinya tidak hantar suaminya ke kuburlah.” Serta isteri juga tidak butuh rasa bersalah serta membikin helah semacam isteri ikut tapi duduk dalam kereta saja, alias duduk jauh sikit dari tempat dikebumikan. Perasaan bersalah itu butuh diambil kira berdasarkan hukum Allah, serta bukan hukum adat masyarakat. Jangan takut apa org cakap.

Pada zaman Rasulullah ? telah ada golongan wanita yang nak ikut ke kubur, lalu Nabi ? bertanya terhadap mereka, “Kamu nak berangkat kubur, adakah kalian pikul jenazah itu? Jawab mereka, “Tidak.” Tuan RasuluLlah ? bertanya lagi, “Adakah kalian bakal masuk ke dalam kubur untuk menguburkan jenazah?” Jawab mereka, “Tidak.” Lalu Rasulullah ? mengatakan, “Kamu balik kalian bisa ganjaran, lebih baik daripada kalian ikut serta kalian bisa dosa.”

Ini bukan menunjukkan yang agama ini tiada perasaan terhadap kaum wanita. Kali ini orang bakal mengatakan seorang isteri tidak penuhi hak suami apabila isteri tidak hantar jenazah ke kubur. Lama-kelamaan orang bakal kata tidak penuhi hak suami apabila tidak semua pakar keluarga hadir di kubur.

Generasi bakal datang pula bakal kata tidak penuhi hak suami apabila tidak masuk dalam kubur. Perubahan demi perubahan bakal berlaku apabila ianya dicipta mengikut akal fikiran manusia alias adat tempatan yang sumbernya tidak tetap. Tapi apabila ikut hukum Allah, ia sama saja tidak kira di mana berada – Malaysia, Indonesia alias Yaman serta lain-lain.

Apabila ada yang kata, “Eh awak tidak penuhi hak suami awaklah.

Jawab padanya, “Eh, Allah yg suruh saya tidak ikut.” Oleh itu, pastikan apa yang kami buat itu merupakan sesuai mengikut apa yang Allah Ta’ala suruh.

Apabila ikut cakap orang kami dpt dosa, tapi ikut cakap Nabi ?, yang tidak sempat bercakap kecuali ianya wahyu daripada Allah Ta’ala, kami bakal bisa pahala. Maka, menyesal apabila seseorang itu ikut cakap orang !

Di akhirat kelak bukan teman itu yang bakal membela kami di hadapan Allah, bahkan dirinya bakal menjauh daripada kita.

Apabila isteri ingin menonton suami buat kali terbaru alias ingin solatkan, bawa jenazah pulang ke rumah sebelum dikebumikan. Siapa kata jenazah tidak boleh dibawa pulang ke rumah apabila telah dimandi (dan disolatkan) di masjid?

Apabila ingin solatkan, baca Quran alias apa saja – buat di rumah supaya isteri tidak butuh keluar. Kalau boleh mandikan di rumah lebih baik, tapi kalau tidak boleh, bawa ke masjid, serta kemudian bawa balik ke rumah. Nak buat tahlil di masjid boleh, tapi isteri buat di rumah saja.

Isteri tidak boleh keluar menantikan suami dimandikan di masjid alias semisalnyanya, kerana iddah bermula seusai suami meninggal.

Perempuan, kalau nak berangkat ke kubur, berangkat pada hari tidak hanya darpada hari pengkebumian. Kecuali, apabila satu kampung itu tiada lelaki, semuanya perempuan. Maka, dalam faktor ini – perempuan yang bawa jenazah, yang gali kubur, yang kebumikan, yang uruskan semuanya.

Perempuan bukan dilarang berangkat ke kubur, tapi risau berlaku perkara yang tidak sesuai dengan syarak apabila ikut bersama lelaki yang menguruskan jenazah.

Kita pun lihat sendiri tidak sedikit berlaku, perempuan pakar keluarga duduk di hadapan kubur, serta sekelilingnya semuanya lelaki. Batasan antara lelaki serta perempuan tidak lagi diperhatikan. Tambahan pula kalau perempuannya tidak menjaga tutorial berpakaian yang sopan serta menurut syarak.

Biarkan orang lelaki siap menguruskan. Esok pagi-pagi, baru anak serta pakar keluarga berangkat untuk bacakan Yasin ke… serta bakal bisa baca dalam keadaan tenang serta tidak bercampur dengan lelaki.

Ambil iktibar daripada kisah anak perempuan Nabi Syuaib, yang ketika ingin mengambil air daripada perigi. Mesikipun memerlukan, mereka tidak beratur bersama lelaki, namun mereka tunggu jauh daripada perigi jadi lelaki berakhir, baru mereka bakal ambil air. Sama juga kalau nak ziarah kubur, tunggu orang lelaki berakhir dulu, berangkat keesokan harinya.

Tersedia tidak sedikit perbahasan ulama dalam kes isteri yang kematian suami serta butuh keluar bekerja, kerana terbukti sukar memperoleh cuti selagi 4 bulan 10 hari. Dalam keadaan darurat, seseorang dibenarkan meperbuat sesuatu yang haram sekalipun. Dalam faktor ini, kalau isteri bekerja, butuh dilihat adakah pekerjaan itu kebutuhan darurat alias tidak.

Kalau dengan dirinya tidak bekerja, tapi kebutuhan asasnya bisa dipenuhi, maka itu bukan darurat yang membolehkan dirinya untuk keluar bekerja. Tapi, kalau dengan dirinya tidak bekerja, dirinya tidak boleh makan, alias anak-anaknya tiada yang menanggung, alias keluarga suaminya tidak sanggup menanggungnya, walhasil, dirinya ada karena yang menyebabkan dirinya tidak boleh berhenti kerja, tapi karena serta daruratnya itu butuh diambil kira oleh syarak serta bukan oleh diri sendiri.

Jadi, dalam faktor ini, dirinya boleh keluar bekerja namun masih tidak boleh meninggalkan tuntutan lain semacam berhias, serta meperbuat hanya yang diperlukan sahaja serta keluar dari rumah berangkat kerja, serta kemudian pulang ke rumah, serta tidak pula singgah di tempat-tempat yang tidak berkaitan. Kalau nak berangkat kedai, cuma untuk kebutuhan beli makanan serta minuman sahaja.

Wallahu’alam bissawab.

Semoga berguna.

Sumber : https://mediamaklumat.com/

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen