10 Tipe Solat Yang Tidak Diterima Allah. Cek Agar Ibadah Solat Kita Tidak Sia-Sia!

Solat adalah ibadah yang penting, istimewa serta unik. Solat bisa menghubungkan insan dengan penciptanya dengan cara langsung. 



Solat juga adalah ibadah yang pertama disyariatkan serta yang paling akhir ditinggalkan oleh manusia. Dari sisi amalan ibadah solat dipenuhi dengan sebutan takbir, tahmid serta zikir.

Solat adalah adalah ibadah yang ringan yang sanggup dikerjakan oleh setiap orang. Ringan alias beratnya ibadah solat bergantung terhadap keimanan seseorang itu. Terus beriman seseorang itu terus mudahlah ia bisa melakukannya. 

Dalam cuaca sejuk misalnyanya, amatlah sukar seseorang itu untuk bangun melakukan solat Subuh namun bagi mereka yang memiliki keimanan yang mantap, mereka tak bakal meneruskan tidur seandainya belum menyempurnakan solat Subuh itu.

Ganjaran solat adalah amat besar sekali. Ibadah ini bisa menolong menyelamatkan manusia daripada azab akhirat. Ibadah ini juga bisa menghapus kegelisahan, mendatangkan ketenteraman, ketenangan serta ketersanjungan. Dalam hadis serta pelbagai pendapat ulama menyatakan bahawa solat bisa menolong memakbulkan doa seseorang.

Rasulullah S.A.W. sudah bersabda yang bermaksud : “Sesiapa yang merawat solat, maka solat itu sebagai cahaya baginya, petunjuk serta jalan selamat serta barang siapa yang tak merawat solat, maka sesungguhnya solat itu tak menjadi cahaya, serta tak juga menjadi petunjuk serta jalan selamat baginya.”(Tabyinul Mahaarim)

Rasulullah S.A.W sudah bersabda bahawa : “10 orang solatnya tak diterima oleh Allah S.W.T, antaranya :

1. Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu.
2. Orang lelaki yang mengerjakan solat namun tak mengeluarkan zakat.
3. Orang lelaki yang menjadi imam, padahal orang yang menjadi makmum membencinya.
4. Orang lelaki yang melarikan diri.
5. Orang lelaki yang minum arak tanpa mahu meninggalkannya (Taubat).
6. Orang perempuan yang suaminya marah kepadanya.
7. Orang perempuan yang mengerjakan solat tanpa menggunakan tudung.
8. Imam alias pemimpin yang arogan serta zalim menganiaya.
9. Orang-orang yang suka makan riba’.
10. Orang yang solatnya tak bisa menahannya dari melakukan lakukanan yang keji serta mungkar.”

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : “Barang siapa yang solatnya itu tak bisa menahannya dari melakukan lakukanan keji serta mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya meningkatkankan kemurkaan Allah S.W.T serta jauh dari Allah.”

Hassan r.a mengatakan : “Kalau solat kalian itu tak bisa menahan kalian dari melakukan lakukanan mungkar serta keji, maka sesungguhnya kalian dianggap orang yang tak mengerjakan solat. Serta pada hari kiamat kelak solatmu itu bakal dilemparkan semula ke arah mukamu semacam satu bingkisan kain tebal yang kurang baik.”

Salah satu sifat kesempurnaan Allah SWT iaitu baik serta suka terhadap sesuatu yang sempurna. Allah SWT tak menerima sebuahkeyakinan, ucapan serta lakukanan kecuali yang sempurna serta baik. Ibadah solat merangkumi kepercayaan, ucapan serta lakukanan. 

Solat yang paling baik adalah keyakinan yang benar, ucapan yang teratur serta lakukanan yang mencerminkan sikap serta lakukanan Rasulullah SAW. Solat yang dikerjakan mengikut tutorial Rasulullah SAW. 

Bakal mendapatkan ketenangan, ketenteraman serta sekaligus bisa mendidik jiwa manusia kearah yang benar serta baik. Di samping itu, sembahyang bisa juga melahirkan sifat mahmudah serta menolak sifat mazmumah.

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen