Pembinaan Kuil Di Tanah Arab – Kiamat Semakin Hampir?

Semasa berada di Oman, ketika bersama seorang rakyat Malaysia baru-baru ini, beliau yang sudah bekerja di negara kesultanan itu ada menyebut dan memkabarhu mengenai kebimbangannya, tersedia suatu kuil ditengah-tengah bandar Muscat.



Katanya, pada awalnya, ketika tanah itu mula dibangunkan sebagai kuil, ia berada di pinggir bandaraya itu, tetapi apabila pembangunan baru dilaksanakan, saat ini kuil itu terletak ditangah-tengah Muscat.

Seorang rakan misi menlubang, ia merupakan bercocokan dengan hadis nabi SAW yang memberbagi fotoan, bahawa tak bakal datang har kiamat selama orang tak menyembah berhala semacam lat dan uzza, di semananjung Arab.

IMG-20150825-WA0066Rupanya bukan sahaja di Oman, bahkan di Emiret Arab Bersatu (United Arab Emirate) yang berjiran dengan Arab Saudi, sudah didirikan kuil-kuil untuk manusia menyembah berhala

Berbagai laman atas talian sudah mencatatkan bahawa, sudah diriwayatkan daripada ‘Aisyah r. ‘anha bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : “Siang dan malam tak bakal tamat selama Lat dan Uzza tak disembah.”

Saiyidatina ‘Aisyah r. ‘anha mengatakan : “Aku memikirkan bahawa Allah Ta’ala sudah berfirman di dalam Al Quran bahawa Dirinya sudah mengutus Rasulnya dengan petunjuk dan agama yang benar, maka petunjuk dan agama yang benar ini bakal semakin nasib menguasai (dunia) jadi ke Hari Kiamat.”

Rasulullah s.a.w. bersabda : “Benar agama ini bakal semakin menguasai apabila dikehendaki Allah. Tetapi ketika menjelangnya Kiamat, satu tipe bayu bakal bertiup lebih lembut daripada sutera. Apabila ia melewati mana-mana orang Islam, orang itu bakal mati. Kemudian hanyalah nasib orang-orang kafir. Maka mereka bakal menyembah Lat dan Uzza.” (Muslim, Jilid ii, m.s. 394)

Merupakan diriwayatkan daripada Abu Hurairah r. ‘anhu bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : “Kiamat tak bakal timbul selama wanita-wanita daripada suku Daus tak mengelilingi berhala bernama Zil-Khalsah. Berhala itu merupakan milik suku Daus.” (Ibid) Lat, Manat dan Uzza merupakan berhala-berhala yang masyhur di Tanah Arab.

Selepas penaklukan (pembebasan – alfath) Mekah, Rasulullah s.a.w. sudah mengarahkan agar jangan ada suatu patungpun di dalam rumah. Kemudian tuan mengutus Khalid Bin Walid r. ‘anhu bersama sekumpulan Sahabat terdiri daripada 80 orang yang berkuda untuk memusnahkan berhala Uzza.

Apabila Khalid r. ‘anhu kembali selepas memecahkan berhala tersebut, maka Rasulullah s.a.w. bertanya kepadanya samada beliau menonton sesuatu.

Apabila Khalid r. ‘anhu menjawab tidak, tuan menghantarnya semula sambil mengatakan apabila kalian tak menonton sesuatu bermakna berhala itu tidaklah sebetulnya pecah.

IMG-20150825-WA0067Apabila Khalid r. ‘anhu kembali, beliau lihat seorang wanita hitam bertelanjang dengan rambut yang kusut masai, lalu dipancung oleh Khalid r. ‘anhu dengan pedangnya.

Sami-sami tokong menjerit. Khalid r. ‘anhu pun menceritakan momen itu terhadap Rasulullah s.a.w. yang bersabda : “Wanita tersebut merupakan Uzza. Kini dirinya tak bakal disembah dan dipuja lagi di negeri kamu.” Uzza merupakan berhala golongan Quraisy dan Banu Kananah sedangkan Banu Syaiban merupakan sami-saminya. (Assah-al Siyar m.s. 285)

Begitulah juga Zil-Khalsah merupakan berhala bagi suku Daus. Rasulullah s.a.w. bermaksud bahawa penyembah-penyembah berhala sudah tamat hasil daripada kemengatakann Iman, Islam, Wahyu dan juga usaha gigih daripada orang-orang Arab yang buta huruf, maka tak ada lagi bekas-bekas berhala tersebut.

Tetapi apabila perjalanan sistem dunia bakal hancur maka ketiadaan majlis-majlis dan kegiatan ilmu, penyampaian dan khutbah dan terpupusnya sistem Khanqah (pondok, pesanteren dsb), ceramah-ceramah agama dan orang-orang Islam sendiri sudah tak wujud lagi, berhala-berhala tersebut bakal mula disembah semula.

Memanglah daripada Hadis tersebut bahawa “keajaiban” yang tersedia di rumah-rumah berhala dan tokong-tokong merupakan hasil daripada silap mata dan penyulapan ataupun tipudaya syaitan. Begitulah “keajaiban” yang berlaku di kuburan merupakan satu tipu helah syaitan untuk menyesatkan orang-orang Islam biasa dan orang-orang lain juga. Tetapi Rasulullah s.a.w. bersabda : “Bahawa Kiamat tak bakal berlaku selama berhala-berhala tersebut tak disembah lagi.”

Sumber :postmetro

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen