Inilah 6 Janji Allah Terhadap Orang yang Rajin Bersedekah

Sedekah merupakan amalan yang mulia. Sedekah dengan ikhlas bakal menjanapabilan ganjaran pahala buat kita. Kerana setiap lakukanan baik bakal dibalas dengan perkara yang baik juga. Allah bakal melapangkan dada, membikinkan kami gembira, melegakan perasaan serta mensejahterkan seluruh nasib kita.



Bersedekahlah kami meski sedikit dengan seikhlasnya. Kerana, dalam setiap rezeki serta harta yang kami miliki itu tersedia juga hak orang lain. Jadi, merupakan lebih baik apabila ia dikongsi serta dinikmati bersama. Beriman dengannya serta bersedekah seikhlasnya. Sedekah seikhlasnya sanggup meringankan beban seseorang serta menjauhkan diri kami daripada panas api neraka.

Semua perkara alias wang yang kami sedekahkan terhadap golongan yang memerlukan mesti terdiri daripada hasil yang halal. Kerana, pemberian yang halal bakal menggugurkan dosa serta mendatangkan pahala. Tidak hanya itu juga bakal dijauhkan dari bala. Seseorang yang bersedekah dengan harta yang halal juga bakal dijauhkan daripada api neraka serta bakal dimasukkan ke dalam syurga.

Sekiranya seseorang bersedekah dengan harta yang haram, dirinya tak bakal mendapatkani sebarang kebaikan kecuali azab kerana memberi sesuatu yang haram terhadap orang lain. Tersedia suatu hadith berbicara bahawa di dalam neraka Jahanam tersedia suatu rumah yang bernama ‘Baitul Huzni’ yang disediakan Allah bagi orang yang bersedekah daripada harta yang haram.

Selain bisa menolong sesama manusia, Allah SWT juga bakal membalasnya dengan pahala bagi mereka yang ikhlas melakukannya.
Berikut merupakan janji-janji Allah terhadap golongan yang suka bersedekah.

1. Menghilangkankan Dosa-dosa Orang yang Bersedekah.
Janji Allah yang pertama bagi orang yang rajin bersedekah merupakan sedekah itu bisa menghilangkankan dosa orang yang mengerjakannya.
Rasulullah SAW, beliau bersabda:
“Sedekah bisa menghilangkan dosa sebagaimana air memadamkan api.” (HR. Tirmidzi)

2. Bisa Berteduh di Hari Kiamat
Nabi SAW menceritakan mengenai 7 tipe manusia yang bakal mendapat berteduh pada hari yang tak ada teduhan dari kepanasan di padang mahsyar. Salah satu golongan yang mendapat teduhan itu merupakan orang yang suka bersedekah. Rasulullah SAW bersabda:

“Seorang yang bersedekah dengan tangan kanannya, ia menyembunyikan amalnya itu jadi tangan kirinya tak mengenal apa yang disedekahkan oleh tangan kanannya.” (HR. Bukhari)

3. Harta Tak Bakal Bertidak lebih Tetapi Makin Bertambah Tak sedikit.
Janji Allah SWT yang sangat luar biasa bahawa harta orang yang rajin bersedekah tak bakal bertidak lebih meskipun disedekahkan semuanya, hanya sedikit yang tersisa buat kebutuhan sehari-hari. Rasulullah SAW bersabda:

“Harta tak bakal bertidak lebih dengan bersedekah. Serta seorang hamba yang pemaaf tentu bakal Allah tambahkan kebaikkan baginya” (HR. Muslim)
4. Bisa Membebaskannya Dari Siksa Kubur
Rasulullah SAW bersabda:
“Sedekah bakal memadamkan api siksaan di dalam kubur.” [HR. Ath-Thabrani]

5. Tersedia Pintu Surga Hanya Untuk Orang yang Bersedekah
Dalam suatu hadits, Rasulullah SAW bersabda:
“Orang memberbagi menyumbangkan dua harta di jalan Allah, maka dirinya bakal dipanggil oleh salah satu dari pintu syurga: Wahai hamba Allah, ke marilah untuk menuju kenikmatan. Apabila dirinya berasal dari golongan orang-orang yang suka mendirikan solat, dirinya bakal dipanggil dari pintu solat, yang berasal dari kalangan mujahid, maka bakal dipanggil dari pintu jihad, apabila dirinya berasal dari golongan yang gemar bersedekah bakal dipanggil dari pintu sedekah.” [HR. Bukhari serta Muslim]

6. Menjauhkan Diri Dari Api Neraka
Janji Allah terbaru terhadap mereka yang rajin bersedekah merupakan bakal menjauhkan diri dari api neraka. Nyatanya meskipun hanya sedekah dengan jumlah yang sedikit, tetapi sedekah tersebut mempunyai andil untuk menjauhkan diri dari api neraka. Terus tak sedikit sedekah yang dilakukan, maka bakal terus jauhlah darinya. Rasulullah SAW bersabda:

“Jauhilah api neraka, meski hanya dengan bersedekah sebiji kurma. Apabila kalian tak punya, maka bisa dengan kalimah thayyibah” [HR. Bukhari serta Muslim].

Demikianlah ulasan mengenai enam janji Allah SWT terhadap mukmin yang rajin bersedekah. Sungguh tak sedikit keutamaan yang bakal diperoleh mukmin yang gemar bersedakah ini. Untuk itu, keluarkan sedikit harta untuk bersedekah, supaya Allah memberbagi kami janji-janji mulia tersebut.

Sumber: didakwah.blogspot.co.id

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen