Apakah Hukum Isteri Menanggung Belanja Rumah? Ramai Suami Yang Suka Lepas Tangan

PERHATIAN KAUM ADAM: HUKUM ISTERI MENANGGUNG BELANJA RUMAH. Pada masa kini, ramai isteri yang memikul tanggungjawab menanggung belanja rumah. Tahukah anda, apakah hukum isteri menanggung belanja rumah?



Soalan:
Assalamualaikum.
Sy ada sedikit kekeliruan mengenai nafkah. Semasa di awal perkahwinan, sy sempat memkabarhu suami bahawa sy bakal menolong suami untuk bayar bil2 utiliti untuk mengurangkan beban suami. Kadang2 sy turut mengeluarkn wang untuk membeli belanja seharian. 

Seusai berbagai tahun berkahwin, sy bisai pendapatan suami sudah meningkat serta sy yakin suami boleh memakai wang tersebut untuk bayar bil2 tersebut. Persoalannya merupakan kini suami seolah2 berpendapat sy harus bayar bil2 rumah serta kadangkala turut mengatakan ayat bahawa asyik dirinya sahaja yang mengeluarkan wang belanja rumah, minyak kereta serta sebagainya.

Apabila sy memkabarhu itu merupakan tanggungjawabnya sebagai suami, dirinya bakal mengungkit bahawa dirinya sudah tak sedikit mengeluarkan duit sendiri. Apakah hak sy sebagai isteri dlm perpersoalanan ini? Mintak penjelasan ustaz. Terima kasih.

Jawapan:
Bismillah, walhamdulillah, wassolatu ala Rasulillah.
1. Nafkah bagi kenasiban suami-isteri (iaitu belanja-belanja kebutuhan nasib untuk mereka) merupakan tertanggung sepenuhnya di atas bahu suami. Ia merupakan kewajipan suami yang ditetapkan Syariat. Sabda Nabi SAW; “Harus atas kalian (para suami) menyediakan untuk mereka (yakni isteri-isteri kamu) rezki mereka serta pakaian mereka mengikut kebiasaannya” (Soheh Muslim; 1218. Abu Daud; 1905, dari Jabir bin Abdullah RA). 

Menurut ulamak; maksud rezki dalam hadis ialah nafkah nasib merangkumi makanan, pakaian, tempat tinggal serta sebagainya. Hukumnya merupakan harus atas suami.[1] Mengatakan Imam an-Nawawi; terkandung dalam hadis ini kewajipan (suami) menafkahi isteri serta menyediakan pakaian untuk mereka. Hukum ini sudah diijmakkan oleh ulamak”.[2]

2. Digalakkan isteri menolong suami, tetapi bukan atas dasar kewajipan , tetapi semata-mata ihsan darinya sahaja. Para suami butuh menyedari hakikat ini. Tak harus mereka memaksa isteri untuk turut sama menanggung nafkah keluarga. Isteri yang engkar terhadap arahan suami dalam perkara tersebut tak dianggap sebagai nusyuz di segi Syariat. 

Dalam faktor ini suami tak harus memakai kuasa vetonya, sebaliknya mengesyorkan dengan cara baik terhadap isteri. Isteri pula jangan keberatan menolong kewangan suami selama termampu kerana wang/harta yang dibelanja untuk suami serta keluarga bakal diberi dua pahala/ganjaran oleh Allah; pahala sedekah serta pahala qarabah. 

Ini sebagaimana sabda Nabi SAW –tatkala tuan ditanya berkenaan isteri yang membelanjai suami serta anak-anaknya-; “Untuknya dua pahala; pahala qarabah (mengeratkan ikatan keluarga) serta pahala sedekah” (Soheh al-Bukhari; 1466. Muslim; 1000).

3. Apabila suami mengizinkan isteri untuk keluar berkerja, pendapatan isteri merupakan milik penuhnya. Tak harus diambil suami melainkan dengan persetujuannya. Kecuali apabila suami mengsyaratkan setersanjungn pendapatan hendaklah dipakai untuk belanja rumah sebagai tukaran terhadap keizinan yang diberinya untuk keluar berkerja, ketika itu isteri terbelit dengan syarat tersebut. 

Nabi SAW bersabda; “Orang Islam terbelit dengan syarat (yang dipersetujui) sesama mereka kecuali syarat yang mengharamkan yang halal alias menghalalkan yang haram” (as-Sunan al-Kubra, al-Baihaqi; 11430, dari ‘Amru bin ‘Auf al-Muzani RA). Tanpa syarat tersebut, kewajipan nafkah sepenuhnya atas suami.[3]

Wallahu a’lam.
[1] Mirqaat al-Mafatih, Syeikh ‘Ali al-Qari (5/1772). Mir’aat al-Mafatih, al-Mubarakfuri (9/25).
[2] Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi (8/184).
[3] Fatawa Syeikh Muhammad Soleh al-Munajjid (2686).

Semoga kami semua mendapat kegunaaannya naa.. InsyaAllah kami merupakan orang-orang yang baik.

Sumber:kebodmedia

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen