MENGEJUTKAN!! INILAH HUKUM BAGI WANITA BERSOLEK KETIKA KELUAR RUMAH BEKERJA

Saya seorang wanita yang bekerja, saya ingin bertanya mengenai hukum wanita bersolek yang agak tak tebal, iaitu dengan mengenakan sedikit bedak dan gincu.



Ada kawan yang menegaskan bahawa haram hukumnya bagi saya berbuat demikian sedangkan niat saya saya sekadar tak mahu wajah kelihatan pucat, boleh pihak ustaz huraikan perkara itu?

Jawaban: Islam yang dibawa oleh junjungan agung Nabi Muhammad SAW adalah satu-satu agama yang menitik beratkan masalah hubungan manusia dengan Penciptanya, malah ia diperakui sebagai agama yang menaikkan kedudukan wanita dibandingkan dengan fahaman ajaran Jahiliyyah di zaman baginda. Tiap-tiap perintah alias larangan tersedia hikmah sama ada bisa dicapai alias sebaliknya.

Mengenai masalah yang saudari ajukan, pertama sekali kami butuh kembali terhadap konsep bekerja buat wanita menurut pandangan Islam, apakah kaum Hawa ini diberi kelonggaran untuk keluar rumah bekerja alias sebaliknya?

Kalau dilihat terhadap ayat 33 surah al-Ahzab, dengan jelas Allah SWT menegaskan bahawa kaum wanita diarahkan menetap di rumah dan dilarang berhias diri alias bersolek yang bakal mengajak pelbagai fitnah. Tetapi para Ulamak fiqh sudah mengulaskan ayat di atas dan membikin berbagai pendekatan, para wanita Islam (muslimah) dibenarkan keluar rumah untuk bekerja alias kerana berbagai kebutuhan harian dengan berbagai syarat yang mesti dijaga dengan baik. Apabila salah satu syarat daripada al-Quran dan Sunnah tuan itu tak bisa dipenuhi, maka seseorang muslimah itu butuh mengekalkan hukum untuk menetap di rumah.

Pertama: Dalam ayat 33 surah al-Ahzab di atas dengan jelas dan terang Allah SWT memerintahkan muslimah tak bersolek ketika keluar rumah dengan apa pun argumen sama ada untuk bekerja alias yang lain. Butuh diingat bahawa seorang isteri hanya dibenarkan bersolek untuk suaminya hanya di rumah, bukannya di luar rumah apatah lagi berlainan pejabat, kerana dirinya (muslimah) terdedah terhadap pandangan umum yang boleh jatuh terhadap fitnah yang tak terduga.

Bersolek adalah amalan wanita zaman Jahiliah semacam dikabarhu oleh Allah dalam ayat tersebut, ukuran bersolek tak kira tebal alias nipis, kalau sekadar menggunakan bedak tetap boleh diterima bagi mengelak kulit muka dari berminyak.

Kedua: Seorang muslimah diharuskan menutup kepalanya dengan hijab (tudung kepala), kerana penggunaan hijab adalah perintah dengan cara langsung daripada Allah dan bukannya cadangan Nabi Muhammad SAW alias pandangan dan ijtihad para Fuqaha’ (ahli-ahli fiqh semacam Imam-Imam Hanafi, Maliki, Syafie, Hanbali dan lain-lain).

Hal ini sudah disebut dalam ayat 31 surah an-Nur dan ayat 59 surah al-Ahzab, di mana Allah SWT memerintahkan kaum muslimat menggunakan hijab (tudung kepala) sampai di bawah perhiasan mereka. Menafikan keharusan menggunakan hijab adalah satu lakukanan mungkar di segi Allah yang boleh menjejas aqidah.

Ketiga: Rulullah SAW melarang muslimah keluar dengan mengenakan wangi-wangian semacam mana yang sempat berlaku di zaman Baginda, ada seorang wanita keluar rumah untuk memunaikan solat jemaah, tiba-tiba tuan terhidu aroma wangi, maka salah seorang sahabat mengkhabarkan terhadap tuan bahawa yang mengenakan wangian itu adalah seorang muslimah, dan wanita itu diperintahkan supaya pulang ke rumah meski pun alasannya untuk menunaikan solat.

Keempat: Larangan Rasulullah SAW terhadap kaum muslimah supaya menggunakan pakaian yang sempurna dengan tak menggunakan pakaian yang terlalu ketat sampai kelihatan bentuk tubuh badan, nipis, pendek dan jarang, kerana dalam faktor ini Rasulullah ada menegaskan bahawa mereka yang menggunakan pakaian semacam itu bagai bertelanjang mesikipun menggunakan pakaian.

Maka, untuk muslimah yang keluar bekerja, jagalah batas-batas ini. Jangan bersolek, menggunakan hijab (tudung kepala), tak mengenakan pakaian singkat, nipis, ketat dan jarang.

Jawapan dari Ustaz Zainudin Hashim.

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen