Pernahkah Kita Terfikir Kenapakah Nabi Allah Ya’qub As Tidak Mencari Anaknya Yusuf As, Inilah Penjelasannya

Pernahkah kami terfikir kenapakah Nabi Allah Ya’qub As tak mencari anaknya Yusuf As seusai dikhabarkan kematiannya? Berikut merupakan pandangan Dr Sa’id Abd al-‘Azim. 



Pertama sekali Ya’qub As telah pun tahu pembohongan anak-anaknya bilamana mereka menyebut;
( أكله الذئب) iaitu Yusuf As telah dimakan serigala.
Lalu Ya’qub menjawab pendustaan mereka;

( بل سوّلت لكم أنفسكم أمرا)
“Bahkan nafsumu telah menghiasi kalian semua untuk meperbuat perkara demikian”.

Kemudian bukti baju Yusuf As yang dipenuhi darah merupakan tak kuat kerana baju itu lansung tiada kesan koyakan, apabila benar Yusuf dimakan serigala tentu bajunya koyak rabak.

Ya’qub As menyedari kekotoran hati anak-anaknya yang dipenuhi benci serta dengki terhadap Yusuf. Apakah perbuatan rasional yang wajar diperbuat ketika itu? Adakah dengan menyuruh anak-anaknya mencari semula sisa mayat Yusuf apabila ada?

Tindakan yang diperbuat oleh Ya’qub As merupakan satu mesej yang ingin Allah SWT hinggakan terhadap manusia, demikianlah surah Yusuf sebaik-baik surah yang diceritakan terhadap Tuan SAW.

Ya’qub As berasa amat kecewa dengan kabar yang dikhabarkan anak-anaknya, tetapi jalan yang diambil olehnya merupakan dengan bersabar sepenuh hati terhadap apa yang telah Allah SWT rencanakan.

Sebahagian ulama menyifatkan perbuatan sabar Ya’qub As itu terhadap kezaliman orang yang zalim serta perancangan mereka yang jahat dengan berbagai soalan. Mengapakah Ya’qub tiada usaha untuk menyelidiki serta mencari Yusuf As anak kesayangannya itu yang diuji dengan ujian yang kuat, apabila benar dirinya tetap nasib. Kedua apabila benar Yusuf dibunuh maka boleh dijalankan qisas terhadap anak-anaknya.

Berikut merupakan jawapannya. Allah SWT menghalang Ya’qub dari berbuat demikian merupakan sebagai ujian buatnya serta untuk menonton kekuatannya menghadapi ujian tersebut. Ya’qub juga sedar bakal kekuatan anak-anaknya serta apabila tuan menyuruh untuk mencari Yusuf semula, tentu Yusuf bakal disakiti serta dibunuh.

Sesemakinnya Ya’qub As yakin bahawa Yusuf As dalam penjagaan Allah serta ujian yang dihadapinya itu merupakan untuk meninggikan martabatnya di akhirat. Disamping itu Ya’qub tak pun membongkar rahsia anak-anaknya apatah lagi ingin menghebohkannya terhadap orang ramai kerana dirinya sedar kalau salah seorang bunda alias bapa menzalimi yang lain maka si bapa berkemungkinan bakal terjatuh ke dalam lembah keseksaan.

Selain itu apabila Tuan tak membalas dendam perbuatan anak-anaknya itu maka Tuan tak bakal bahagia duduk memikirkan anak yang dizalimi (Yusuf), bakal tetapi apabila membalas dendam pula hatinya bakal tak bahagia duduk memikirkan pihak yang diambil perbuatan balas dendam.

Ya’qub As sebetulnya tersepit dalam faktor ini, lalu jalan yang paling selamat ialah dengan berdiam diri, sabar dengan sepenuh hati serta menyerahkan urusan ini terhadap Allah SWT dengan sepenuh hati. Inilah juga semacam mana yang disebut al-Razi.

Ya’qub sedar bahawa yang memberbagi ujian merupakan Allah SWT, serta sebagai seorang hamba butuh menerima segala ketentuannya tanpa merungut. Demikianlah Allah rakamkan kata-kata Ya’qub dengan ayat:

(فصبر جميل ) iaitu “Sabar yang indah”
Inilah ucapan para anbiya’ bila mana mereka diuji serta ucapan inilah yang membawa darjatnya.

Sumber rujukan: Dr Sa’id Abd al-‘Azim, Qasas al-Anbiya ‘Izat Wa ‘Ibar, halaman 389.

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen