9 Amalan Untuk Terhindar Daripada Gangguan Sihir Dan Syaitan!

1. Makan Tamar 'Ajwah dan Tamar Madinah.
Amalkan memakan tamar (kurma) 'ajwah dan apabila boleh makan bersama tamar madinah. Sekiranya kamu tak boleh mendaptkan kedia-dua tipe tamar tersebut, makanlah apa-apa tipe tamar yang ada supaya menepati sabda Rasulullah s.a.w yang berbunyi:



"Barang siapa yang memakan tujuh biji tamar'ajwah, dirinya tak bakal mendapat sebarang kemudaratan racun alias sihir yang terkena pada hari itu".
(Hadis Riwayat Al Bukhari)

2. Berwuduk Sebelum tidur
Sihir tak bakal memberi sebarang kesan terhadap seseorang muslim yang memiliki wuduk. Setiap muslim yang berwuduk bakal sentiasa dikawal ketat oleh para Malaikat sebagaimana diperintahkan oleh Allah S.W.T terhadap meraka. Sabda Rasulullah SAW maksudnya: 

"Sucikanlah jasad-jasad ini mudah-mudahan Allah bakal menyucikan kamu, Kerana sesungguhnya tiada seorang pun dari mereka yang bersuci terlebih dahulu sebelum tidur, melainkan kamu bersamanya"

Malaikat tersebut tak bakal sempat terlali mesikipun sedetik untuk mengucapkan doa:
"Ya Allah!Ampunilah dosa hambaMu ini kerana dirinya sudah tidur dalam keadaan bersuci"
(Hadis Riwayat AT Tabraabiy Dengan Sanad Yang Baik)

3. Mengambil berat mengenai solat berjemaah.
Mengambil berat mengenai solat berjemaah bakal menjadikan seseorang muslim leluasa dan aman dari gangguan syaitan. bersikap sambil lewa terhadap solat berjamaah bakal menyebabkan syaitan bakal mengambil kesempatan untuk mengantarkan mereka. Apabila rutin berdampingan, lama kelamaan ia bakal berjaya merasuk, menyihir alias melakukan kejahatan lain.

Mengikut riwayat Abu Hurairah r.a., Rasululllah saw sudah bersabda maksudnya: "Mana-mana kampung mahupun kawasan hulu yang tak mendirikan solat berjemaah meskipun penduduknya cuma tiga orang, nescaya bakal didampingi oleh syaitan" Oleh itu hendaklah dirikan solat berjemaah, sesungguhnya serigala bakal memakan kambing-kambing yang menyendiri dari puaknya. (Hadis Riwayat Abu Daud Dengan Sanad)

4. Mendirikan Solat Tahajjud untuk memsupayakan diri dari Sihir.
Bangunlah mengerjakan solat malam dan janganlah mempermudah-mudahkannya. SIfat mempermudah-mudahkan bangun bersolat malam boleh memberi ruang terhadap syaitan untuk menguasai diri seseorang itu. Apabila syaitan sudah sanggup menguasai diri seseorang, maka dirinya adalah tak ubah semacam bumi yang ketandusan akabibat kesan tindak balas hasil perlakukan syaitan tersebut.

5. Membaca doa perlindungan apabila masuk didalam tandas.
Tandas adalah tempat ktor dan adalah rumah bagi syaitan, Apabila Rasulullah S.A.W mahu memasuku tandas. Tuan bakal membaca doa perlindungan dengan mengatakan: Ertinya:

"Dengan nama Allah. Ya ALlah! Sesungguhnya aku berlindung denganMu dari sebarang kekotoran dan gangguan syaitan"
(Hadis Riwayat Al Bukhari dan Muslim)
Maksudnya yaitu berlindung dari gangguan syaitan-syaitan pria dan wanita

6. Memsupaya isteri selepas berakhir akad nikah
Selepas majlis akad nikah, pada malam pengantin sebelum memulakan adab-adab berpengantin yang lain, hendaklah suami meletakkan tangan kenannya di atas ubun-ubun kepala isterinya sambil berdoa: "Ya Allah, aku memohon kepadaMU kebaikan yang sudah Engkau selubungi ke atasnya, dan aku berlindung dari kekurang baikannya dan kekurang baikan yeng sudah Engkau selubungi ke atasnya. 

Ya Allah berkatilah isteriku ini atasku dan lindungi dirinya dari segala kekurang baikan lakukanan orang-orang yang dengki dan lakukanan tukang sihir apabila dirinya sudah melakukan sihir dan lakukanan orang-orang yang suka melakukan tipu daya:
(Hadis Riwayat Abu daud serta Menurut Al Albaaniy Sanadnya Bagus)

7. Amalakan membaca ayat Kursi sesudah solat, saat pagi serta petang dan sebelum tidur. Nabi SAW bersabda maksudnya, “Apabila kamu hendak tidur, bacalah ayat kursi hingga berakhir satu ayat. Maka akan ada penjag dari Allah untu kamu, serta syaita tidak akan mendekatimu sampai pagi.” (Hadis Riwayat Bukhar 2311)

8. Amalkan membaca zikir waktu pagi dan petang. Dari Uthman bin Affan r.a mengatakan, Rasulullah SAW bersabda ; "Tidaklah seorang hamba setiap pagi dan petang membaca; ' Bismillahillazi layadurrumaasmihi saiun filardi wallafis samai wahuwas samiul alim' (maksudnya : 

Dengan nama Allah, yang dengan nama-Nya tak ada mudharat sedikit pun baik di bumi dan di langit, dan Ia Maha Menonton dan Maha Mengenal.) kecuali bahawa tak ada sesuatu yang membahayakannya."
(Hadis Riwayat Abu Dawud dan Tarmizi)
{Zikir ini di baca 3 kali pada waktu pagi dan petang}

Di dalam hadis yang lain, dari Abu Hurairah r.a. Rasulullah SAW bersabda, "Barang siapa hampir petang membaca , 'A'uzubikalimatilla hittaamaati min syarrimaahalaq' (penjelasannya : Aku berlindung terhadap kalimat Allah yang sempurna dari kejahatan makhluk-Nya) 3 kali maka tak bakal membahayakan baginya racun yang ada pada malam itu." (Hadis Riwayat Ibnu Hibban dalam kitab sahihnya)
{Zikir ini di baca 3 kali pada waktu pagi dan petang}

9. Amalkan zikir-zikir di dalam kitab zikir al-Matsurat di dalamnya mengandungi doa-doa untuk di jauhi daripada sihir dan gangguan jin kafir dan syaitan.

Sumber: Abu Basyer

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen