Kenapa Kita Perlu Tutup Cermin Di Rumah Apabila Terjadi Kematian?Inilah Penjelasannya

Lakukanan pelik, ada jenazah cermin pula ditutup. Menutup cermin-cermin muka dengan kain jika jenazah ada didalam rumah hampir menjadi kebiasaan masyarakat kita. 



Muncul juga tandatanya mengapa amalan menutup cermin ini dilakukan jika ada jenazah didalam rumah, tetapi memandangkan situasi yang tak sesuai, masalah ini rutin disimpan dan akhirnya dilupakan begitu saja.

Tetapi, bila menontonkan amalan metutup cermin dengan kain ini hampir menjadi kemestian, masalah ini butuh mendapat penerangan yang jelas. Apa hukumnya dalam Islam lakukanan menutup cermin muka ketika ada jenazah didlam rumah. 

Berikut ialah maklumat yang perolehi dari suatu laman soal jawab agama. Wallahu’alam bissawab

Hukum Menutup Cermin Muka Ketika ada Jenazah di Dalam Rumah
Assalamualaikum ustaz,
Ada baginda rumah yang cover cermin-cermin muka di rumah dengan kain semasa ada jenazah. Saya tak bertanya mengapa. Harap ustaz jelaskan hukum melakukannya.

Terima kasih.
Ini jawapan:
Bismillahi wal hamdulillah,
Kami tak menjumpai saranan dari Rasulullah saw agar menutup cermin-cermin muka ketika tersedianya jenazah dalam rumah tersebut. Apa yang kita temui ialah ianya adalah amalan orang tua-tua dahulu yang berasumsi bahawa, cermin hanya dipakai oleh Si Mati ketika nasibnya sahaja. 

Jika sudah mati, cermin tersebut tak berkegunaaan lagi kerana mengikut Kepercayaan Kuno Masyarakat Hindu, roh alias hantu tak boleh menonton dia dalam cermin.

Maka untuk melindungi hati dan perasaan dan bagi menghormati ruh tersebut, setiap cermin wajah dirumah simati tersebut perlu ditutup. Lakukanan tersebut mengikut syarak adalah dilarang kerana ianya adalah lakukanan yang tak dilakukan oleh Rasulullah saw dan dianggap sebagai satu lakukanan khurafat yang menyalahi syarak.

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen