Telinga BERDESING. Inilah Penjelasan Doktor Pakar Bedah PUNCA UTAMA Yang Buat Banyak TAKUT !!!

Tinnitus merupakan satu keadaan di mana seseorang itu merasai telinga mereka berdesing. Tipe bunyi desingan berbeza bagi setiap individu. Biasanya desingan tersebut bagai bunyi loceng alias lebah yang sedang terbang. 



Namun ada yang menyebutkan bahawa desingan yang mereka alamiah menyerupai bunyi desiran- semisalnya bunyi air terjun mengalir. Ada yang menyamai desingan seakan bunyi udara bergerak di dalam botol yang kosong. Tersedia pelbagai tipe desingan lagi yang dialami oleh pesakit serta kebiasaannya, desingan bunyi tersebut memiliki satu nada serta satu pic yang tertentu.

Definasi tinnitus merupakan pengalaman di mana seseorang itu dalam keadaan sedar kewujudan bunyi di dalam kepala subjek tanpa keberadaan sebarang bunyi di perkurang lebihannya pada waktu yang sama Dengan erti kata lain- hanya subjek sendiri sahaja yang boleh mendengar tinnitus. peratusan besar kes tinnitus merupakan merangkumi symptom ini serta ia, juga dikenali sebagai tinnitus subjektif.

Jarang kali, tersedia tinnitus yang bisa didengari oleh orang lain. Ini kemungkinan berlaku dalam kes ketumbuhan salur darah di tersanjungn leher yang besar di mana tersedia gangguan dalam ajaran darah. Pada kebiasaannya bunyi ini boleh didengar dengan bantuan stetoskop yang diletakkan pada kawasan ketumbuhan tersebut serta bukannya pada jarak biasa pertuturan kita. Tinnitus sebegini yang boleh didengari oleh orang lain juga dikenali sebagai tinnitus objektif.

Dalam bidang ENT (telinga,hidung serta tekak), butuh diingatkan bahawa bunyi tinnitus merupakan biasanya dalam satu nada yang sekata. Sekiranya bunyi merupakan dalam bentuk pertuturan- iaitu sama ada bunyi orang bercakap terhadap subjek, alias pebualan antara orang didengari tanpa orang di sekeliling, subjek tersebut bukan mengalami tinnitus. Ini merupakan lebih terhadap penyakit psikiatips yang butuh dirujuk terhadap ahli psikiatips Walaubagaimanapun, dalam pengalaman saya, ada juga yang bakal bertemu bomoh alias ustaz yang berkelayakan untuk menanggani situasi ini.

Antara karena terjadinya tinnitus yang biasa:
1. Terdedah terhadap bunyi bising- sama ada untuk waktu sangat sekejap (letupan, tembakan senjata api), sementara (menghadiri konsert, bilik yang bisisng) alias jangkamasa yang lama serta berulang (bekerja memakai alatan jentera semacam bertukang, membina jalanraya serta sebagainya)

2. Usia yang lanjut. Terus tua seseorang itu, terus tak sedikit kerosakan pada sel sel pendengaran. Terus tak sedikit kerosakan, maka tinnitus bakal menjadi terus teruk.

3. Sumbatan tahi telinga (impacted ear wax)
4. Kecederaan kepala serta telinga, biasanya dari kemalangan jalan raya serta industri.

5. Darah tinggi serta arteriosklerosis
6. Ubat- pelbagai tipe ubat boleh meyebabkan tinnitus. Kamu butuh merujuk terhadap doktor alias info produk yang disertakan bersama bingkisan ubat.

6. Ketumbuhan di tersanjungn otak khususnyanya saraf pendengaran alias ketumbuhan di hidung.
7. Jangkitan telinga- sama ada telinga dalam, tengah alias luar

Ada berbagai lagi punca tinnitus, namun ia jarang berlaku serta tak tersenarai di sini.
Sekiranya kamu menghadapi tinnitus, kamu disarankan bertemu doktor. Sekiranya butuh, kamu bakal dirujuk terhadap ahli ENT. Butuh diingati bahawa tinnitus merupakan satu gejala (simptom) serta bukan diagnosis. 

Tugas doctor ENT ialah memperoleh info secukupnya dari pesakit, meperbuat pemeriksaan telinga, hidung serta leher. Seterusnya, ujian pendengaran bakal diperbuat untuk memgetahui bagian pendengaran.

Sekiranya ada punca penyakit yang boleh dirawat- semacam jangkitan telinga, darah tinggi, ubat tertentu; maka rawatan merupakan ditujuhalakan ke arah punca tinnitus. Sekiranya ada tak lebih bagian pendengaran yang dikesan semasa ujian pendengaran tanpa karena tertentu- pesakit bakal diberi tempoh percubaan memakai alat pendengaran (hearing aid). Apabila pesakit boleh mendengar lebih baik dengan alat pendengaran, intensiti tinnitus bakal bertidak lebihan.

Segelitir pesakit malangnya, tak bisa dirawat dengan kaedah ini. Tersedia alat pendengaran yang memakai tinnitus masker. Alat ini bakal menjanakan bunyi sebagai bunyi asing yang boleh mengalih perhatian pesakit dari bunyi tinnitus. Walaubagaimanapun, bukan semua pesakit boleh sembuh dengan kaedah ini.

Tidak sedikit pesakit di klinik saya kebiasaannya mengalami tinnitus, namun tak sebegitu serius. Mereka cuma memperlawankan bunyi tersebut agak nyaring semasa keaadaan yang senyap, khususnyanya ketika ingin tidur di waktu malam. Saya menyarankan supaya mereka memakai radio alias muzik yang bernada rendah alias jam yang memiliki detik yang berbunyi semasa tidur. Dengan ini, mereka bakal fokus terhadap bunyi tidak hanya dari tinnitus.

Pesakit juga bakal diberi percubaan pengunaan ubat betahistine, iaitu antagonis reseptor histamine 3 yang bertindak sebagai penyuplai dilatasi salur darah ke alat pendengaran. Mereka juga diberi ubat komponen vitamin B12, methylcobalamine yang bermanfaat untuk penambahbaikan manfaat saraf. Walaubagaimanapun, tak sedikit dari mereka tetap tetap mengalami tinnitus dengan ubat yang diberi. 

Saya membenarka pesakit saya menjalanka rawatan piliha yang diikitira sekiranya merek ingin mencoba kaeda lain. Antara yang disarankankan merupakan akupuntur.

Pesakit yang mengalami tinnitus boleh mengalami kesan psikologikal yang agak mendalam sekiranya tak dirawat. Mereka bakal tak lebih berteman, tak mahu berinteraksi kerana sukar mendengar serta ada yang mengalami psikosis sekiranya teruk. Apabila kamu ingin merasai tinnitus, kamu boleh menutup salur telinga luar kamu dengan satu jari jadi mendengar bunyi desingan. Itulah tinnitus yang mereka alami. Saya berpendapat, tak sedikit dari kami tak boleh menutup telinga lebih dari 5 minit. Inilah yang pesakit tinnitus alamiah sepanjang masa.

Setidak kamu mengalam tinnitus, cepatlah bertem dengan dokto kamu sert sebaiknya ahli ENT untuk pemeriksaa yang lebih lanjut kerana tinnitus yaitu satu gejala yang bakal member petunju kepada penyakit yang sebetulny yang tak diketahu. KREDIT DR AHMAD NORDIN via MalaysianGazzette.

Rujukan
Tinnitus Theory and Management Snow, 2004 BD Decker Inc
Hearing Matters: Debilitating Tinnitus: A Problem, and Solution, in Neuroplasticity,Colucci, Dennis A. AuD, Hearing Journal August 2013 Vol 66 Issue 8 p32

Alternative Therapies: Building Better Treatments for Hearing Loss By Karen Pallarito,The Hearing Journal Nov 2012 Vol 65 No 11

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen