SOLAT SELEPAS H4ID – KESILAPAN WANITA

SOLAT SELEPAS H4ID : PERKARA YG DIPANDANG RINGAN. Pengetahuan Islam terhadap sesiapa yang bernama wanita ISLAM!!! Ketidak sedikitkan perempuan/wanita/ muslimah (wanita Islam) tidak berapa perasan ATAU lebih malang lagi apabila terbukti tidak tahu menahu bakal perkara ini. 



Ilmu Fekah, terutama BAB H4ID yang berkaitan dengan diri wanita itu sendiri amat tidak lebih dikuasai alias difahami dengan cara menyeluruh oleh ketidak sedikitkan wanita Islam…kenapa faktor ini boleh terjadi?? Amat sulit untuk mencari seorang guru/ustazah/ …yang betul-betul ahli dalam bab ‘Orang-orang Perempuan ini’ kecuali terpaksa@mesti dirujuk terhadap lelaki/ustaz- ustaz yang bernama LELAKI jugak…(saya rasa ramai yang bersetuju dengan pandangan saya )

Contohnya yang paling simple ; bila ditanya terhadap ketidak sedikitkan wanita Islam ; “adakah harus bagi seorang wanita Islam menqhada’kan solat mereka yang ditinggalkan ketika h4id?” tentunya kami bakal mendengar jawapan daripada ketidak sedikitkan mereka berkata: “alaa…itu soalan mudah jee..bila ‘datang period’ maka solat tuu tidak butuh qadha, yang butuh qadha hanya puasa jee..itulah yang kami belajar sejak mula-mula ‘bergelar wanita’ dulu”

Apabila dibangun pantauan nescaya jawapan semacam di ataslah yang bakal kami jumpa… Sebetulnya TAK SEBEGITU MUDAH bagi seorang muslimah nak meninggalkan solat mereka mesikipun dirinya didatangi h4id!!! sekalipun. Faktor ini boleh dirujuk di dalam kitab Ihya’ Ulumuddin karangan Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali yang mashur.

Kitab yang padanya ada ilmu yang berkaitan Tasauf serta padanya juga perbahasan Fekah yang luas, inilah bukti kehebatan ulama’ terdahulu..

Dalam BAB TIGA :
” Fi akhlak Mua’sharah Wama Yujzi Fi Dawamun Nikah…” perkara YANG KETUJUH disebut dengan jelas dalam kitab tersebut : PERKARA YANG BERKAITAN DENGAN H4ID: Penjelasan (bayan) terhadap solat yang butuh diqadha bagi perempuan yang didatangi h4id :

1. Apabila perempuan dalam keadaan haid mendapati darah h4id itu berhenti (dengan menontonnya) sebelum masuknya
waktu Maghrib, kira-kira pernah dirinya solat asar setidak sedikit satu rakaat, maka baginya harus qadha solat zohor serta asar.

2. Apabila perempuan mendapati d4rah h4idnya kering sebelum masuknya waktu subuh, kira-kira pernah baginya solat Isya’ setidak sedikit satu rakaat, maka harus baginya qadha solat maghrib serta Isya’. ” Serta faktor ini (qadha solat yang ditinggalkan semasa h4id) merupakan setidak lebih-tidak lebih perkara yang harus diketahui oleh setiap wanita Islam” (Imam Al-Ghazali)

HURAIAN MASALAH :
1. Kenapa butuh diqadha solat Asar serta Zohor?
– Kerana perempuan itu hanya menyedari keringnya haid tetap dalam waktu Asar, maka baginya harus solat asar. (selepas mandi hadas)

2. Kenapa pula solat Zohor juga butuh diqadha sama?
– Kerana di dalam hukum menjama’ (menghimpun solat bagi orang musafir) solat Asar boleh dijama’ serta diqosarkan bersama solat Zohor.
– Kerana kecuaian wanita itu sendiri (dari menonton haidnya kering alias tidak), boleh sehingga haidnya telah kering dalam waktu Zohor lagi, langkah Ihtiyat ( menjaga hukum) maka perempuan itu juga butuh mengqhada solat Zohor.

3. Dalam perkara solat subuh pun sama : -perempuan itu hanya menyedari darah haidnya kering, sebelum masuk waktu subuh, kira-kira pernah solat Isyak satu rakaat (selepas mandi hadas) maka harus baginya solat Isya’ karena darahnya kering tetap dalam waktu Isya’.

-Solat Isya’ juga boleh dijama’ (bagi musafir) dengan solat Maghrib, maka baginya juga butuh diqadha solat maghrib.
-Di atas kecuainnya (tidak betul-betul menonton d4rahnya kering alias tidak dalam setiap waktu solat) maka boleh sehingga d4rahnya telah kering dalam waktu maghrib lagi (karena proses keringnya darah itu berlaku dengan cara perlahan-lahan, mungkin perempuan itu hanya menyedarinya dalam waktu subuh, hakikatnya proses pengeringan itu telah lama berlaku)

-maka langkah ihtiyat (menjaga hukum) maka merupakan bagi perempuan itu butuh di qadha juga solat maghribnya.
Sila rujuk : Kitab Ihya’ Ulumuddin (Jilid ke 2) cetakan Darul Nahwan Nil / Darul Haram Lil Turath, Kaherah.

Diinginkan tulisan ini memberi kesedaran ke
pada seluruh yang bergelar Muslimah untuk lebih mempelajari diri mereka dengan ilmu ‘Fiqhul Nisa’ ini yang berkaitan dengan diri mereka sendiri!!!

Postingan populer dari blog ini

Baru Seminggu Suaminya Meninggal. Ibu Ini Berhubbungan Dengan Anaknya Sendiri Atas Dasar Sama­ Sama Suka.

Ternyata Cium Janda 1 Menit Dapat Perpanjang Umur 1 Tahun, ini Faktanya

Video Siswi SMA Melahirkan di Kelas saat Jam Pelajaran Buat Geger Netizen